Turkiet 2016

Istanbul

(25/4-16) Det börjar bli dags för hemfärd och jag har precis ätit frukost här på Marmara guesthouse. Efter att ha pratat en hel del idag igen med Elif, (dottern till ägaren av Marmara guesthouse) så börjar det kännas jobbigt att åka hem. Jag har verkligen känt mig som hemma här och jag kan verkligen rekommendera detta ställe till er som funderar på att åka till Istanbul. Jag har träffat väldigt mycket intressant folk här. Allt från backpackers, affärsresenärer och barnfamiljer verkar trivas bra här.

Kvällsuppdatering: Resan ut till flygplatsen och även flygresan hem till Sverige gick väldigt bra. Planet lyfte ungefär en halvtimme efter utsatt tid, vilket man sedan flög in något. Det slutade med att ankomsten till Arlanda blev tio minuter försenad. Turkish Airlines är ett bolag jag väldigt gärna flyger med igen. Mycket bra service och fräscha plan. Att dom har fått bra betyg på världsrankingen förvånar mig inte ett dugg.

Det hände ett par roliga grejer vid incheckningen. Mannen som stod i incheckningsdisken tittade och kände länge på min ryggsäck som jag alltid har i min flightbag medan han upprepade ”What is this, what is this?”. Det tog en bra stund innan han fattade att det var en ryggsäck trots att jag förklarade under tiden. Det kändes lite märkligt att han inte skulle veta vad en ryggsäck är för något i det yrke han praktiserar! Efter alla år med otaliga resor har jag aldrig varit med om något liknande. Efter att han checkat in väskan var han så upphetsad över hela grejen att missade att ge mig mitt boarding pass! Det var bara tur att jag märkte det själv. När jag sedan kom till säkerhetskontrollen så försvann mitt boarding pass inne i maskinen på något sätt. En av de anställda hittade det till slut och jag fick tillbaka det. Dock så verkade dom bli misstänksamma mot mig då jag blev tagen åt sidan och dom kollade mitt pass noga. En anledning var väl att de ville stämma av mitt boarding pass med passet. Det konstiga var att dom även noterade något i en bok från mitt pass. Jag kanske är svartlistad att åka tillbaka till landet nu! Skämt åsido, det var en lustig situation hur som helst.

Hemma i Stockholm var det ovanligt kallt för årstiden, det har ju även kommit snö de senaste dagarna bland annat längs västkusten.

Som avslutning för denna gång vill jag säga att Istanbul är en stad som är väl värd att åka några dagar till. Det finns otroligt mycket att se och göra. Tyckte prisläget var rätt så högt förutom på boendet. Det är möjligt att priserna på boende har påverkats av den senaste tidens nedgång i turism orsakat av de två terrorattentaten i år i Istanbul. Jag är lite förvånad över att det var så pass dyrt att äta. Det är dyrare än att äta i Sverige i många fall, särskilt om man jämför priset på en lunch.

(24/4-16) Min sista heldag i Istanbul har varit kanonbra! Bra väder och att bara ”vara” i denna jättestad utan någon plan passade jättebra som avslutning! Jag åkte bort en sväng till Levent från Taksimtorget efter att ha gått hela Istiklal ytterligare en gång (man kan aldrig gå här för många gånger). Anledningen till att jag åkte till Levent var att jag vill se en del av Istanbuls ”business district”, med lite skyskrapor och stora gallerior. Som väntat så var det inte så mycket att se, men ändå intressant att se då ingen av mina guideböcker ens nämner detta område. Sedan blev det fisk med bröd till lunch på ett ställe vid ”Spice Bazaar”. Jag tog metron hela vägen från station Levent till station Vezneciler för att sedan gå därifrån till ”Spice Bazaar”.

(23/4-16) Jag hade tänkt att använda hela dagen idag till shopping. Innerst inne visste jag att jag inte skulle ha tålamod till en hel dag med shopping. Redan på en började jag med allt annat än shopping då jag kom på att jag ville kolla in Basilica Cistern som var en av de stora sevärdheter jag inte hunnit med att se ännu. Eftersom den ligger i Sultanahmet och bara ett stenkast ifrån mitt hotell så var det enkelt att ta sig dit. Efter Basilica Cistern blev det att kolla in ett museum som ingår i mitt Museum Pass İstanbul, İstanbul Museum of the History of Science & Technology in Islam. Efter det blev det äntligen lite tid för shopping efter en lunch i Beyoglu på en riktigt bra restaurang, Zübeyir Ocakbaşı. Shopping och shopping förresten. Tänkte först och främst kolla på jeans. Hittade några jeansbutiker men inget föll mig smaken, så jag gav upp ganska snabbt. Hade fått tips om lokala kedjan Mavi som jag tyckte hade dom snyggaste jeansen. Jeans verkar hyfsat billigt här och ligger på runt 130-200 TL. Eftersom jag verkligen inte har något tålamod då det gäller shopping så tappade jag sugen efter letandet efter jeans. Detta trots att det finns mycket kläder jag skulle kunna kolla på som jag dessutom har behov av att köpa. Det får bli någon annan gång! Resten av dagen blev det mest att ströva runt i Beyoglu.
Entrén till Basilikacisternen i Sultanahmet, Istanbul.
Fiskar i vattnet inne i Basilikacisternen i Sultanahmet, Istanbul.
Basilikacisternen i Sultanahmet, Istanbul.
Denna bild beskriver Crying column som kan ses på bilden nedanför, Basilikacisternen i Sultanahmet, Istanbul.
Crying column, Basilikacisternen i Sultanahmet, Istanbul.
Ett av de två huvuden som föreställer antikens Medusa, Basilikacisternen i Sultanahmet, Istanbul.
Några av de totalt 336 marmorpelare som finns i Basilikacisternen, Sultanahmet, Istanbul.
Bilder ovan från Basilikacisternen i Sultanahmet.

Gülhane Park, Istanbul.
Tre bilder ovan från Gülhane-parken i Istanbul.

Kvadrant, İstanbul Museum of the History of Science & Technology in Islam.
Vattenur, İstanbul Museum of the History of Science & Technology in Islam.
Decimaler, İstanbul Museum of the History of Science & Technology in Islam.
Bilder ovan från İstanbul Museum of the History of Science & Technology in Islam.

Restaurang Zübeyir Ocakbaşı i Beyoglu, Istanbul.
Min mat förbereds på restaurang Zübeyir Ocakbaşı i Beyoglu, Istanbul.
Fantastisk måltid på restaurang Zübeyir Ocakbaşı i Beyoglu, Istanbul.
Bilder ovan från magnifika restaurang Zübeyir Ocakbaşı i Beyoglu, Istanbul.

Baklava-affär längs Istiklal i Beyoglu, Istanbul.
Försäljning av blommor på Taksim-torget, Istanbul.
Massor av folk på gågatan Istiklal i Beyoglu, Istanbul.
Underhållning längs gågatan Istiklal i Beyoglu, Istanbul.
Som vanligt har H&M alltid toppläge, Istiklal, Beyoglu, Istanbul.
Sveriges generalkonsulat i Istanbul ligger också längs Istiklal, Beyoglu, Istanbul.
Spårvagnen som går upp och ner längs gågatan Istiklal, Beyoglu, Istanbul.
Gatuscen längs en av många branta gator i centrala Istanbul.
Turkisk kiosk i närheten av spårvägsstation Karaköy, Istanbul.
Gatuscen i närheten av spårvägsstation Karaköy, Istanbul.
Några blandade bilder ovan som togs i samband med att jag kollade kläder i Beyoglu efter lunchen.

På kvällen tog jag mig in till Taksimtorget och gick runt lite på Istiklal. Det var makalöst mycket folk längs Istiklal ikväll!

(22/4-16) Det blev en tur längs Bosporen idag. Som rekommenderat så valde jag att ta en enkel till sista anhalten (Anadolu Kavagi som ligger på den asiatiska sidan) på turen för att sedan ta mig med buss längs den asiatiska sidan ner till Üsküdar. Tricket med att ta en enkel är att man slipper vänta tre timmar i turistfällan Anadolu Kavagi innan båten går tillbaka igen. Bussarna var oerhört frekventa på den asiatiska sidan, men då det var fredag och rusningstrafik så gick det otroligt långsamt att åka buss. Fick till slut stryka en del planerade stopp då klockan började rinna iväg för mycket. Till slut kom jag fram till Üsküdar. Därifrån tog jag tåget under vattnet till Sirkeci.

Det har varit helklart väder idag, men väldigt kallt med en kall och rätt så hård vind. Jag hade med mig en sommarjacka på båten, vilket visade sig vara i kallaste laget om man skulle sitta på övre däck. Sista biten var ju tvungen att sätta mig inne i båten då jag frös riktigt ordentligt.

Till middag idag var jag och åt på den berömda restaurangen Şehzade Cağ Kebabı som ligger på gångavstånd från mitt hotell. Det var nog det godaste kebabköttet jag ätit. Jag kan lova att det blir fler vändor dit innan jag åker härifrån! På kvällen var jag tillbaka på rummet tidigt då jag var mycket trött efter dagens bravader.
Båten vid kajen i Eminönü som ska ta mig på Bosporen-tur, Istanbul.
På båten vid kajen i Eminönü i väntan på avgång för Bosporen-tur, Istanbul.
På båten vid kajen i Emınönü i väntan på avgång för Bosporen-tur. I bild färjelägret Karaköy, Istanbul.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi i sikte, Bosporen-turen, Istanbul.
Färjeterminal i centrala Istanbul.
Dolmabahçepalatset, Istanbul.
Färjeterminal och Bahçeşehir Üniversitesi, centrala Istanbul.
Boğaziçi Köprüsü (Bosporenbron), Istanbul.
Four Seasons Hotel Istanbul At The Bosphorus, Bosporen-turen, Istanbul.
Ciragan Palace Kempinski, Bosporen-turen, Istanbul.
Ortaköy-moskén vid Bosporenbron, Bosporen-turen, Istanbul.
Ortaköy-moskén, Bosporen-turen, Istanbul.
Fina hus i perfekt läge vid Bosporen, Istanbul.
Sjöräddningsfartyg i Bosporen, Istanbul.
De välbeställdas hus och båtar i perfekt läge vid Bosporen, Bosporen-turen, Istanbul.
Vy över Bosporens strand, Bosporen-turen, Istanbul.
Den andra Bosporen-bron, Bosporen-turen, Istanbul.
Rumelian Castle byggt mellan 1451 och 1452 av den ottomanska sultanen Mehmed II, Istanbul.
Bebyggelsen vid brofästet till den andra Bosporen-bron, Istanbul.
Fantastiska hus vid Bosporens strand på den asiatiska sidan, Istanbul.
Färjeterminal Kanlica på den asiatiska sidan, Istanbul.
De två Bosporen-broarna på håll, Istanbul.
Passagerare som njuter av utsikten ombord på Bosporen-färjan, Istanbul.
Joshua's Hill vid Bosporens strand på den asiatiska sidan, Istanbul.
Den tredje Bosporen-bron under konstruktion med Svarta havet i bakom, Istanbul.
Färjeterminal Anadolu Kavağı, slutstation på Bosporen-turen för min del, Istanbul.
Gatuscen i lilla Anadolu Kavağı, Istanbul.
Restaurangägarna var ivriga att ragga upp kunder bland passagerarna från den nyanlända färjan, Anadolu Kavağı, Istanbul.
Båt i hamnen i Anadolu Kavağı, Istanbul.
Promenad upp till Khedive Palace (Hidiv Kasri på turkiska) efter en kort bussresa från Anadolu Kavağı, Istanbul.
Trädgården vid Khedive Palace (Hidiv Kasri), Istanbul.
Utsikten över Bosporen mot den europeiska sidan från Khedive Palace (Hidiv Kasri), Istanbul.
Khedive Palace (Hidiv Kasri), Istanbul.
Arkitekturella mästerverket Khedive Palace (Hidiv Kasri) från 1907, Istanbul..
Arkitekturella mästerverket Khedive Palace (Hidiv Kasri) från 1907, Istanbul.
Restaurangen i trädgården vid Khedive Palace (Hidiv Kasri), Istanbul.
Trädgården vid Khedive Palace (Hidiv Kasri), Istanbul.
Gatuscen i Kanlica vid promenaden ner från Khedive Palace (Hidiv Kasri), Istanbul.
Küçüksu Kasrı Cafe & Restaurant vid Küçüksu Kasrı, Istanbul.
Küçüksu Kasrı, Istanbul.
Bilder ovan från min fina Bosporen-utflykt!

(21/4-16) Till frukost idag fick jag sällskap av hotellägarens dotter som inte varit på hotellet tidigare i veckan. Hon frågade om hon fick slå sig ner vid mitt bord, något jag blev jätteglad för. Vi började med att prata om vädret som hon menade varit ovanligt varmt de senaste dagarna. Vi var tvungen att gå in från utomhusterrassen efter bara en liten stund då det blåste rätt så kallt. Det var verkligen skillnad på temperaturen denna morgon jämfört med tidigare mornar uppe på terrassen. Uppskattningsvis var det ca 10-12 grader, vilket dock ändå är relativt normal temperatur denna årstid. Det tog inte lång stund förrän vi kom in på de terroristattacker som inträffat i Istanbul den senaste tiden. Hon påstod att det är runt 70 procent nedgång i antalet turister just nu, jämfört med hur det brukar vara en ”vanlig” april! Detta borde vara början på högsäsongen här i Istanbul, men i år det annorlunda. Terroristernas stora mål med den här typen av attacker är att sabotera ekonomin. Hon verkade vara uppenbart bedrövad över dessa attentat, men var glad för att det fortfarande finns turister som åker trots allt som hänt senaste året. Jag sa till henne att jag personligen ser det som att terroristerna har vunnit ytterligare poäng om folk inte reser. Till sist så frågade jag henne om det finns någon tågtunnel mellan den europeiska och den asiatiska sidan. Denna fråga kan ju tyckas lite konstig med all den information som finns på nätet nuförtiden, men faktum är att jag inte hittat någon bra information om detta! 2013 invigdes tågtunneln mellan Üsküdar-stationen på asiatiska sidan och Sirkeci-stationen på den europeiska sidan.

Idag var planen att åka över till den asiatiska sidan av Istanbul. Inga museer, inga moskéer och inga palats skulle det bli idag. Det är viktigt att variera sig så det blir för mycket av liknande sevärdheter flera dagar i rad. Jag började med att promenera till Eminönü där det går båtar till Kadiköy som var min första anhalt idag. I Kadiköy spenderade jag flera timmar och åt även lunch där. Min bästa lunch hittills i Istanbul. Jag testade även vad som sägs vara ett av Istanbuls allra bästa ställen för en turkisk kaffe, på cafét Fazil Bey i Kadiköy. Jag hann även med att testa den berömda yoghurten med honung på Etabal. Stadsdelen Kadiköy är mycket trevlig med massor av restauranger och barer. Efter Kadiköy tog jag metron till en annan stadsdel på den asiatiska sidan, Üsküdar. I Üsküdar spenderade jag en dryg timme där jag kollade in ett par moskéer. För att ta mig från Üsküdar tillbaka till den europeiska sidan valde jag mellan att ta båt eller tåg. Jag bestämde mig för att ta tåget då jag åkte båt hit. Tåget går direkt från Üsküdar-stationen till Sirkeci-stationen.

Det gick inte så mycket pengar till inträden idag, vilket gjorde att denna dag blev mycket billigare än igår. Ett inträde betalade jag, och det var för att åka upp i Galata Tower i Beyoğlu. Inträdet till tornet ligger på 25 TL. Jag promenerade hela vägen upp till Galata tower över Galata bridge från Sirkeci-stationen. Efter Galata tower gick jag upp till gågatan Istiklal Cadessi och gick den hela vägen till Taksimtorget. Jag älskar stora gågator så det gäller att ta tillfället i akt! Från Taksimtorget tog jag samma väg tillbaka till Sultanahmet som i tisdags. Via bergsbanan från Taksim-stationen ner till Kabatas-stationen och sedan spårvagn från Kabatas till Sultanahmet. Jag kom tillbaka till hotellet vid 18-tiden och var rätt så trött i benen då jag gått väldigt mycket idag. Är otroligt nöjd med denna dag i Istanbul. Höjdpunkten idag var Kadiköy som är en riktigt mysig stadsdel.
Stationen i Eminönü för färjor till stadsdelen Kadiköy på den asiatiska sidan av Istanbul.
Ombordstigning på färjan till stadsdelen Kadiköy på den asiatiska sidan av Istanbul.
Kajen i Eminönü, Istanbul.
Del av Topkapi Palace sedd från färjan över till stadsdelen Kadiköy på den asiatiska sidan av Istanbul.
Färjan till Kadiköy passerar spetsen av den halvö som tillhör stadsdelen Fatih där jag bor, Istanbul.
Till höger i bild syns Leandertornet på den lilla ön i Bosporen utanför stadsdelen Üsküdar, Istanbul.
Två världsberömda byggnader. Blå moskén till vänster och Hagia Sophia till höger i bild, Istanbul.
Ett fartyg från Panama i hamn på den asiatiska sidan av Istanbul.
Moské på den asiatiska sidan av Istanbul.
Färjeterminalen i Kadiköy på den asiatiska sidan, Istanbul.
Torget vid färjeterminalen i Kadiköy, Istanbul.
Gatuscen längs gatan Söğütlüçeşme i Kadiköy, Istanbul.
Norra entrén till gatan Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Fiskhandlare längs gatan Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Frukt- och grönsakshandlare längs gatan Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Frukt- och grönsaksstånd längs gatan Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Fiskstånd längs gatan Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Restaurang längs gatan Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Gatuscen längs Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Berömda Honeyci längs Güneşli Bahçe i centrala Kadiköy, Istanbul.
Ett måste. Yoghurt och honung på Honeyci i centrala Kadiköy, Istanbul.
Metrostation Kadiköy, Istanbul.
Restaurang i centrala Kadiköy, Istanbul.
Ett måste. En kaffe på Fazil Bey's Turkish Coffee, Kadiköy, Istanbul.
Fazil Bey's Turkish Coffee, Kadiköy, Istanbul.
Caféer i Kadiköy, Istanbul.
Den fantastiska fiskrestaurangen Kadı Nimet Balıkçılık, Kadiköy, Istanbul.
Vy från mitt bord på fiskrestaurangen Kadı Nimet Balıkçılık, Kadiköy, Istanbul.
Min lunch på fiskrestaurangen Kadı Nimet Balıkçılık, Kadiköy, Istanbul.
Grönsaksstånd i centrala Kadiköy, Istanbul.
Gatuscen i centrala Kadiköy, Istanbul.
Delikatessaffär i centrala Kadiköy, Istanbul.
Fruktstånd i centrala Kadiköy, Istanbul.
Fiskförsäljning i centrala Kadiköy, Istanbul.
Gatuscen i centrala Kadiköy, Istanbul.
Karta över kollektvitrafiken i Istanbul.
Metrostation Üsküdar, Istanbul.
Gatuscen i Üsküdar, Istanbul.
Färjeterminalen i Üsküdar, Istanbul.
Fiske vid färjeterminalen i Üsküdar, Istanbul.
På tåget tillbaka till europeiska sidan någonstans under vattnet mellan station Üsküdar och station Sirkeci, Istanbul.
Bilder ovan från stadsdelarna Kadiköy och Üsküdar på den asiatiska sidan av Istanbul.

Galata Tower, Beyoğlu, Istanbul.
Promenad upp till Galata Tower, Beyoğlu, Istanbul.
Utsikten från Galata Tower, Beyoğlu, Istanbul.
Gatuscen i Beyoğlu, Istanbul.
Spårvagnen som går mellan stationerna Taksim och Tünel längs på gågatan Istiklal i Beyoglu, Istanbul.
Den tyska fontänen i den norra delen av gamla Hippodromen, Istanbul.
Obelisk of Theodosius, gamla Hippodromen, Istanbul.
Dikilitaş Anıtları 2, gamla Hippodromen, Istanbul.
Gamla Hippodromen, Istanbul.

(20/4-16) Full rulle med sightseeing har det varit idag igen. Jag har avverkat ytterligare en rad toppsevärdheter, alla i närheten av mitt boende så logistiken har varit enkel. I tur och ordning så har jag kollat in Hagia Sophia, Topkapi Palace, Istanbul Archaeology Museums och Blå Moskén. Hela äventyret tog mig ungefär nio timmar effektiv tid!

Hagia Sophia är verkligen ett fantastiskt byggnadsverk! Det är verkligen ett måste att gå in i denna byggnad om man är i Istanbul. 1453 konverterades Hagia Sophia från kyrka till moské. Den nuvarande byggnaden uppfördes på 530-talet efter Kristus som kyrka.
En av entréerna till Hagia Sophia, Istanbul.
Entrén för turister till Hagia Sophia, Istanbul.
13-Istanbul_D2
Hagia Sophia, Istanbul.
15-Istanbul_D2
The weeping column som sägs ha helande egenskaper. Efter att ha stoppat fingret i hålet på pelaren är jag nu helad från alla mina krämpor! Hagia Sophia, Istanbul.
Alla bilder ovan är från Hagia Sophia. Ett riktigt mästerverk till byggnad!

Topkapi Palace tyckte jag också var väldigt bra. Det var nog dagens stora positiva överraskning. Jag hade inte väntat mig att det skulle vara så fint. Fin arkitektur och mycket fina trädgårdar med vackra blommor, samt panorama-utsikt över centrala Istanbul.
Fountain of Sultan Ahmed III, framför entrén till Topkapi Palace, Istanbul.
Entrén (Imperial Gate) till Topkapi Palace, Istanbul.
50-Istanbul_D2
51-Istanbul_D2
52-Istanbul_D2
Alla bilder ovan är från Topkapi Palace.

Skylt som visar hur man inte får och får vara klädd för att besöka moskén, Blå Moskén, Istanbul.
Bilderna ovan är tagna på Istanbul Archaeology Museums (en grupp av tre museer därav pluralformen) och Blå Moskén.

(19/4-16) Det har varit en lång dag med sightseeing idag. Jag fick ändra planer helt och hållet idag mest på grund att jag var lite lat. Efter frukost gick jag till Hagia Sophia för att köpa ett Istanbul Museum Pass och sedan börja dagen med att besöka Hagia Sophia. Ett Istanbul Museum Pass kostar 85 TL och ger inträde till ett antal museer. Tyvärr så behövde man en identitetshandling i form av ett pass eller annat för att få köpa passet, vilket jag inte hade med mig. Trots att jag har ganska nära till Hagia Sophia från hotellet så kände jag inte för att gå tillbaka och hämta passet. Jag bestämde mig snabbt istället för att köra planen för imorgon idag istället, vilket inte spelar någon större roll. På kvällen så ser jag en av de allra största sevärdheterna, Topkapi Palace, är stängt på tisdagar. Det gjorde det att det blev ännu mer lyckat att byta dag.
Frukostbuffén på Marmara guesthouse, Istanbul.
Frukosten är viktig. För att orka med all sightseeing får man ta några såna här vändor, Marmara guesthouse, Istanbul.
Frukosten på Marmara guesthouse är fantastisk!

Jag började med att gå bort till Grand Bazaar. Denna jättemarknad är ett måste att besöka i Istanbul. Marknaden är en av de största och äldsta täckta marknaderna i världen. Mellan 250 000 och 400 000 människor besöker marknaden varje dag och den består av drygt 3000 affärer! Det tog inte lång stund innan jag tappat bort mig i totalt! Jag försökte inte hålla koll på var jag var heller, då en del av av charmen är att bara gå dit näsan pekar. Det gäller ändå att ha någon form av plan så man inte bara går i cirklar hela tiden. Det var riktigt intressant och otroligt färgglatt. Turkiska marknader är något alldeles extra för sinnena.
En av entréerna till mäktiga Grand Bazaar, Istanbul.
Grand Bazaar, Istanbul.
Guldaffär i en av gränderna i anslutning till Grand Bazaar, Istanbul.
Gatuscen längs en av gränderna i anslutning till Grand Bazaar, Istanbul.
Ovan bilder från Grand Bazaar.

Efter Grand Bazaar så bestämde jag mig för att gå och titta på en av stadens riktigt kända moskéer. Süleymaniyemoskén. Det var den hittills största moské jag varit inne i. Jag spenderade nog en timme inne i moskén där det var lugnt och tyst. Det var oväntat lite folk. Jag hade förväntat mig stora massor av människor inne i moskén. Süleymaniyemoskén ligger på toppen av en av Istanbuls sju kullar. Det är inte den största moskén i staden men en av de mest grandiosa. Süleymaniyemoskén är starten på en walking tour som författarna i min guidebok kallar Ottoman heartland walking tour”. Jag gjorde den på en timme istället för två timmar som det skall ta enligt boken. Det var helt klart värt mödan att genomföra den.
Gatuscen på promenaden upp till Süleymaniyemoskén, Istanbul.
Utsikten från trädgården som tillhör Süleymaniyemoskén, Istanbul.
Süleymaniyemoskén, Istanbul.
Ottomansk grav vid Süleymaniyemoskén, Istanbul.
Ottomanska gravstenar vid Süleymaniyemoskén, Istanbul.
Ottomanska gravar vid Süleymaniyemoskén, Istanbul.
Konsten på väggarna är fantastisk inne i byggnaden med de Ottomanska gravarna vid Süleymaniyemoskén, Istanbul.
25-Istanbul_D1
31-Istanbul_D1
32-Istanbul_D1
33-Istanbul_D1
Arkitektur jag stötte på när jag gjorde Ottoman heartland walking tour, Istanbul.
Vefa Bozacisi, berömd för sin fantastiskt goda Boza, Istanbul.
Inne i Vefa Bozacisi, berömd för sin fantastiskt goda Boza, Istanbul.
Saraçhane Parkı, Istanbul.
Valens Aqueduct, Istanbul.
Fatih Anıt Parkı, Istanbul.
Förtäring av te längs Valens Aqueduct, Istanbul.
Restauranger längs gatan İtfaiye Caddesi, Istanbul.
Ovan bilder från Süleymaniyemoskén och ”Ottoman heartland walking tour”.

Jag hade inte fått nog av affärer efter Grand Bazaar så jag gick sedan ner till berömda Spice Bazaar. På vägen till Spice Bazaar passerade jag stadsdelen Tahtakale som också är som en enda stor basar!
Spice Bazaar, Istanbul.
Kaffeförsäljning, Spice Bazaar, Istanbul.
Ovan bilder från Tahtakale och Spice Bazaar.

Efter Spice Bazaar gick jag över Galata Bridge till stadsdelen Karaköy. Mitt mål var att ta mig till gågatan Istiklal Cadessi, som sägs trafikeras av mest människor per dag i världen! Jag tog tåget från stadsdelen Karaköy upp till början av Istiklal Cadessi i Beyoğlu. Tåget som går mellan dessa stationer utgör Europas äldsta bergbana. Jag åt lunch på en sidogata till Istiklal Cadessi. Det blev en vanlig turkisk kebap på en trevlig restaurang och det var väldigt gott. Jag avslutade dagens sightseeing med att gå till Istiklal Cadessi’s slut uppe vid Taksimtorget och sedan åka bergbanan från Taksimtorget ner till Kabatas-stationen. Från Kabatas-stationen tog jag spårvagnslinje T1 tillbaka till Sultanahmet.
Nya moskén (Yeni Cami), Istanbul.
Torget vid nya moskén (Yeni Cami), Istanbul.
Galata-bron, Istanbul.
Färjeterminal Eminönü, Istanbul.
Süleymaniyemoskén sedd från Galata-bron, Istanbul.
Fiskare på Galata-bron, Istanbul.
Färjetrafik med den asiatiska delen av staden i bakgrunden sedd från Galata-bron, Istanbul.
Galata-bron, Istanbul.
Del av stadsdelen Karaköy sedd från Galata-bron, Istanbul.
Spårvagnen som går upp och ner längs gågatan Istiklal, Beyoglu, Istanbul.
Glassförsäljning längs gågatan Istiklal, Beyoglu, Istanbul.
Gågatan Istiklal, Beyoglu, Istanbul.
Republic Monument, Taksim-torget, Istanbul.
Taksim-torget, Istanbul.
Ovan bilder från min eftermiddag i Istanbul.

På kvällen blev det middag i närheten av mitt hotell i Sultanahmet. En rätt medioker fiskmiddag som kostade 75 TL (ca 215 SEK). Jag tycker prisnivån är rätt hög här i Sultanahmet i förhållande till vad man får för pengarna. Dom är nog rätt så utsvultna på turister just nu, vilket i sig kan göra att dom tar mer betalt. Problemet är också att det tillkommer artiklar på notan som man tror är gratis. Det är möjligt att det är brukligt att göra så i detta land, men det känns minst sagt lite snopet. Dagen har hur som helst varit mycket intressant och trevlig! En sak som jag uppskattar med Istanbul är att det är väldigt promenadvänligt.

(18/4-16) Jag fyller år i dag så jag tänkte att det skulle passa bra att ge mig själv en liten present i form av en resa. Resan började i morse med tåg från Nyköping klockan 06.45 sedan via direktflyg från Arlanda till Istanbul med avgång klockan 11.05 svensk tid, planet avgick i själva verket klockan 11.20. Det finns ingenting att klaga på då det gäller Turkish airways. Precis allting var bra!

Jag har länge planerat att besöka Istanbul och jag hade en flygbiljett dit hösten 2015. Då kom min stora Europaresa i vägen så jag var tvungen att slänga den flygbiljetten. Det var med lite tvekan jag bokade resan till Istanbul förra veckan efter den senaste tidens terrordåd. Den 12 januari 2016 sprängde en självmordsbombare sig till döds i den historiska stadsdelen Sultanahmet (platsen för attentatet ligger bara ett stenkast från där jag bor). Tretton döda och fjlorton skadade. De döda var alla turister. Som om inte detta vore nog så drabbades staden av ytterligare en självmordsbombare den 19 mars 2016. Den gången skedde attentatet på gågatan Istiklal Cadessi med fem döda. Personligen ser jag det som att det är mycket liten risk att råka ut för något under min vistelse i Istanbul. Men självklart måste man vara lite extra på sin vakt i nuläget. Som med mycket annat då det gäller resor är det upp till var och en att besluta vilka risker man är beredd att ta.

Det finns dom som hävdar att risken att dö i Istanbul på grund av ett terroristattentat ligger på samma nivå som risken att förolyckas på flygningen hit. På tal om att flyga. Jag har haft ett mentalt elände ända sedan jag ställde in en flygresa till Bangkok i höstas på grund flygrädsla. Meningen var att jag skulle åka med mina föräldrar direkt efter den långa Europaresan. Det har gjort mig väldigt ledsen såklart, särskilt då min största passion i livet är att resa! Mina närmaste vänner har vetat om det här, men många av dom trodde nog att jag skämtade först, då jag rest rätt så mycket under tjugofem år. Det har varit en fantastisk dag på så sätt att jag tog mig i kragen och satte mig på ett flyg! Det var inte lätt, men verkligen nödvändigt för att bryta denna onda cirkel. Jag fällde en liten tår vid landningen i Istanbul idag, det var som att allt bara släppte.

Jag har hunnit med några vänder runt kvarteren här i Sultanahmet. Jag känner mig lite speciell här då det inte är så mycket turister i området, vilket ju såklart beror på de senaste attentaten staden drabbats av. Folk verkar på det hela taget väldigt vänliga här och inte speciellt ihärdiga att man ska köpa saker. Då ska man ju komma ihåg att det är en riktig turiststadsdel jag bor i. Ikväll blir det en ganska tidig kväll trots att det är min födelsedag idag. Jag laddar för en rejäl sightseeingdag imorgon. Det var längesen jag såg fram emot det så mycket!
Byte från metro till tram (spårvagn) på väg från flygplatsen in till Sultanahmet, Istanbul.
Sängen i mitt rum på Marmara guesthouse i Sultanahmet, Istanbul.
03-Utsikten från terassen på Marmara guesthouse, Sultanahmet, Istanbul.
Utsikten från terassen på Marmara guesthouse, Sultanahmet, Istanbul.
Terassen på Marmara guesthouse, Sultanahmet, Istanbul.
Gratis kaffe på terassen på Marmara guesthouse, Sultanahmet, Istanbul.
Arkitekturen i kvarteret där jag bor, Sultanahmet, Istanbul.
Gatuscen i kvarteret där jag bor, Sultanahmet, Istanbul.
Affären i närheten av mitt boende, där jag handlar vatten och frukt, Sultanahmet, Istanbul.
Världens största tulpanbädd i Sultanahmet, Istanbul.
Världsberömda Hagia Sophia, Sultanahmet, Istanbul.
Sultanahmet park, Sultanahmet, Istanbul.
Fastfood-ställe vid Sultanahmet-stationen, Sultanahmet, Istanbul.
Spårvagn på linje T1 med världsberömda Hagia Sophia i bakgrunden, Sultanahmet, Istanbul.
Turistbuss vid Sultanahmet park, Sultanahmet, Istanbul.
Restaurangen där jag intog min första måltid i staden, Sultanahmet, Istanbul.
Världsberömda Hagia Sophia i skymning, Sultanahmet, Istanbul.
Några bilder ovan från mina första steg här i Istanbul. Jag trivs redan jättebra här!