Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Veliko Tărnovo, Bulgarien

(18/9-15) Idag har jag tillbringat merparten av tiden på rummet med halsont, hosta och lite feber. Vädret har även idag varit fantastiskt. Över 30 grader i skuggan och helklart. Det blev en lugn promenad i de högre belägna delarna av Veliko Tărnovo på eftermiddagen. Jag misstänker att många turister aldrig ens går de gator jag gick längs idag. Kul att få se en annan sida av staden också. Dessutom var jag och kollade in stadens marknad som ligger i den nyare delen av Veliko Tărnovo. Det som slår en med häpnad på marknaderna i dessa länder är den mångfald av frukter, bär och grönsaker som finns. Jag pratade med en kock från Australien på bussen mellan Constanta och Varna som funderat på att flytta till Östeuropa bara för den stora variationen på ingredienser som finns färskt tillgängliga till matlagningen här. Där ser man.
Park i centrala Veliko Tărnovo.
Katter finns det massor av i Veliko Tărnovo.
Tsarevets Fortress högt uppfrån Veliko Tărnovo.
Veliko Tărnovo.
Bilder från min promenad i Veliko Tărnovo idag.

(17/9-15) I morse när jag vaknade så var jag i bra mycket sämre skick än när jag gick och lade mig igår kväll. Såna här dagar är inte roliga, men dom kommer, särskilt när man är ute på längre resor. Jag verkar ha åkt på nåt som gör att jag har feber, halsont och lite hosta. Efter frukost så gick jag ändå ut på en sightseeingrunda som varade några timmar. Den största delen av tiden spenderade jag på Tsarevets Fortress som är stadens stora sevärdhet. Jag tog det verkligen lugnt och upptäckte till och med att mycket gamla människor gick om mig. Dessutom hade jag mycket vatten med mig då temperaturen låg på 31 grader i skuggan mitt på dagen. Vädret är verkligen fantastiskt just nu. Resten av dagen har jag mest varit på rummet och sovit, frusit och svettats om vartannat. Såna här dagar måste man klara av också. Det jobbigaste är maten när man inte mår bra. Man vet att man måste äta men orkar knappt ta sig ut och äta. Men det lyckades bra idag. Jag tänkte inte skriva så mycket mer idag då jag vill spara på krafterna. Däremot så har jag en massa bilder från idag att bjuda på!
Veliko Tărnovo från Tsarevets Fortress.
Den vackra naturen runt Tsarevets Fortress, Veliko Tărnovo.
Kyrkan på toppen, Tsarevets Fortress, Veliko Tărnovo.
Tsarevets Fortress, Veliko Tărnovo.
Veliko Tărnovo från Tsarevets Fortress.
Min korta dag i Veliko Tărnovo ovan. Har till största delen varit krasslig så jag är glad att jag orkade med något all idag!

(16/9-15) På bussbiljetten stod det 11.00 den 16 september. Resten var oläsligt men självfallet visste jag att destinationen var Veliko Tărnovo. Jag gick de tre kilometerna från hotellet till busstationen och det var mycket tyngre med packning än när jag gick och köpte biljetten igår. Solen hade börjat komma upp högt i skyn också så temperaturen var nog uppåt 25 grader i skuggan när jag började promenaden. Eftersom jag inte tagit ut några pengar igår så tänkte jag använda en del av mina ”nöd-Euro” att betala rummet för. 90 Euro stod det på bokningen vilket motsvarar 176 Leva. Men det gick inte, då kvinnan i receptionen protesterade och ville ha betalningen i leva. Ironiskt nog så har jag fått frågan om jag vill betala i Euro på nästan alla ställen jag bott innan. Men det var i andra länder än Bulgarien. Snabbt var jag tvungen att gå och ta ut pengar då jag inte hade tillräckligt med leva. Som tur var så visste jag direkt en ATM som jag redan tagit ut pengar tidigare på som inte låg alltför långt från hotellet. Jag var lite orolig att jag inte skulle hinna med bussen på grund av den här extra förseningen men det löste sig bra.

Bussen gick precis på utsatt tid och fyra timmar senare var vi framme i Veliko Tărnovo. Den här gången var det en fullstor buss, vilket var längesen jag åkte. Landskapet var vackert under hela resan och vädret var helklart hela dagen.

Det visade sig att det fanns en turistinformation precis vid busstationen i Veliko Tărnovo och det var tur för mig. Kartan i min app på telefonen visade bara gatunamn på kyrilliska så den var inte mycket till hjälp. På turistinformationen pratade dom till och med engelska! Jag fick en stadskarta som turistinformationen var utmärkt på, vilket gjorde att jag kunde lokalisera var jag befann mig. Efter några minuter så insåg jag att gatan där mitt hotell låg bara låg några hundra meter bort. Det kändes skönt då jag inte ville hålla på och krångla med taxi och dessutom började jag känna mig ordentligt krasslig. Kände det redan efter halva bussresan. Efter att ha checkat in på hotellet blev det en snabblunch och sedan en kort rundvandring i staden. Veliko Tărnovo skall vara riktigt fint, något som jag tyckte stämde rätt väl efter promenaden. Resten av dagen blev det inte mycket gjort då jag kände mig trött och hängig. Det får bli nya tag imorgon om jag mår bättre då!
Bild tagen från bussen någonstans mellan Varna och Veliko Tărnovo.
Bulgarien har en vacker landsbygd.