Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Sarajevo, Bosnien & Hercegovina

(28/9-15) Idag har jag trotsat det urdåliga vädret och åkt ned en sväng till området kring Sarajevos flygplats. Jag trodde jag skulle hitta något intressant där, men det blev en besvikelse. Undantaget stadsdelen Dobrinja då som var en stadsdel som var väldigt utsatt under belägringen och som var intressant att se. Temperaturen har knappt nått upp till 10 grader idag och det har regnat mest hela tiden, så det är svårt att bedriva sightseeing. Men samtidigt är det skönt med lite såna här dagar också efter att ha haft helklart väder stora delar av resan hittills. Temperaturen är det enda jag klagar på just nu. Det skulle ha varit fem grader varmare åtminstone.

Kvällsuppdatering: Nu är det 7 grader ute så jag håller mig inne på rummet ikväll. Smet bara ut en stund och åt middag och sedan var jag snabbt tillbaka på rummet igen. På hotellet är det en ny kille som har nattskiftet och han är 20 år gammal, vilket innebär att han föddes precis när kriget var över. Han ville öva sin engelska, vilken jag tyckte var riktigt bra redan, och när han hörde att jag var från Sverige ville han berätta hur stolt dom är här över Zlatan. Han tyckte att han hade ett bosniskt temperament från pappan som är bosniak. Zlatans mamma kommer från Kroatien. Sedan berättade han något om att folket hade velat att Zlatan skulle spela någon match för landslaget här. När framgick inte. Men Zlatan tackade kraftigt nej då dom ville att han skulle betala för att få spela. Zlatan hade blivit riktigt arg och hade sagt något i stil med att om ni betalar mig kommer jag ändå aldrig att spela för er.

(27/9-15) Det har varit riktigt dåligt väder i Sarajevo idag. Regnigt, grått och kallt. Temperaturen låg på endast 12 grader mitt på dagen! Jag passade därför på att gå på museum och ställde in ett par andra saker. Jag gick på Historical Museum of Bosnia and Herzegovina. Museét visar upp belägringen av Sarajevo ur ett neutralt perspektiv. Det passade mig perfekt eftersom belägringen har blivit mitt stora intresse då det gäller Sarajevo. Det finns några riktigt hemska bilder på döda människor och grymhet och en stor vikt läggs vid att visa upp vilka krigsförbrytare som har ställts inför rätta i domstolen i internationella domstolen i Haag.Det var trevligt med ett museum där engelska fanns med som ett av språken på skyltarna!

Utöver museibesöket det så har jag inte gjort så mycket mer idag. Vädret har satt stopp för det mesta. När jag gick och åt middag hade jag första gången denna resa på mig jacka.

Idag har jag fått reda på att man ska anmäla sig till polisen om man planerar att stanna i landet längre än 24 timmar! Men det är något som mitt hotell redan har gjort vad jag kan förstå. Jag får fråga när jag checkar ut.

Köpte en Big Mac idag för att tillfredsställa min lite udda hobby att kolla Big Mac-index för de länder jag åker till. 5 BAM kostar en Big Mac i Bosnien & Hercegovina just nu, vilket motsvarar ungefär 24 kronor.

Ikväll när jag var ute i Sarajevo och gick i regnet med paraplyet i högsta hugg och folk är trevliga och hälsar, så inser jag att denna stad är riktigt mysig! Folk här är verkligen värda att få ha fred för alltid här nu efter allt som har hänt. Tänk vad människan är fantastisk duktig på att ändå se till att det goda vinner över det onda till slut. Men ibland undrar man var all denna hemska grymhet kommer ifrån.
Skottskadad fasad i centrala Sarajevo.
Märke (även kallad Sarajevoros) längs sniper alley i Sarajevo som indikerar att någon blivit mördad på platsen.
Holiday Inn längs sniper alley där journalisterna som bevakade kriget bodde, Sarajevo.
Historical Museum of Bosnia and Herzegovina. Byggnaden är uppförd på 70-talet och är inte den vackraste.
Avaz Twist Tower, Bosnien & Hercegovinas högsta byggnad på 142 meter.
Med denna gamla spårvagn åkte jag tillbaka upp till gamla staden efter museibesöket.
Spårvagnen invändigt.
Dagens viktigaste bilder från Sarajevo ovan.

(26/9-15) Det blev en bra första dag här i Sarajevo. Äntligen känner jag mig starkare i kroppen igen, vilket underlättar saker och ting dramatiskt. Jag var på stan i närmare sex timmar under dagen och gick igenom det mesta av centrala Sarajevo. Staden verkar vara väldigt intressant. Man ser fortfarande ärr från kriget som tog slut för ganska precis 20 år sedan. Sarajevo var en belägrad stad mellan april 1992 och februari 1996 (1425 dagar!). Folk måste ha lidit något fruktansvärt här under dom åren. Sarajevos gamla stad är riktigt mysig och den muslimska prägeln är stark. 80 % av stadens befolkning sägs vara muslimsk. Man märker det tydligast på alla moskéer i staden som skall vara över 90 till antalet. Det finns även några fina ortodoxa och katolska kyrkor. Jag får en initial känsla att folk är väldigt måna om turister här och är generellt väldigt trevliga och vänliga. Mer så här i Bosnien & Hercegovina och Serbien än i exempelvis Bulgarien och Rumänien. Jag tycker redan nu att det var ett bra val att boka fyra nätter här. Då hinner jag lära känna staden hyfsat väl.
City Hall-National Library of B&H, Sarajevo.
Skylten vid entrén till City Hall-National Library of B&H, Sarajevo.
Minaret i Sarajevo.
Stadsvy i centrala Sarajevo.
Sebilj fountain i Baščaršija, Sarajevo.
Ghazi Husrev-Bey's mosque i Baščaršija, Sarajevo.
Gatsuscen i Baščaršija, Sarajevo.
Gatuscen i centrala Sarajevo.
Sarajevo var fram till kriget känt som en stad som ansågs förena öst och väst med sin mångkulturalitet. Det fick sig en törn. Men skam den som ger sig!
Old synagogue, Sarajevo.
Vacker, skottskadad fasad i Sarajevo.
Gatuscen i centrala Sarajevo.
Cathedral of Jesus' sacred heart, Sarajevo.
Johannes Paulus II utanför Cathedral of Jesus' sacred heart, Sarajevo.
Park i centrala Sarajevo.
Schack i parken i centrala Sarajevo.
Synod orthodox church, Sarajevo.
Sarajevo market hall.
Den stolta ägaren av restaurangen Pod Lipom där jag åt lunch idag, berättade att Clinton varit tillbaka ytterligare en gång, i år. Fotot togs vid Clintons första besök till restaurangen 2001.
Restaurang Pod Lipom där jag åt lunch idag har fantastiskt god mat.
Kvinnor vid Ghazi Husrev-Bey's mosque i Baščaršija, Sarajevo.
Offren för massakern i Srebrenica glömmer man aldrig här.
The eternal flame är en minnesplats för de militära och civila offren under andra världskriget.
Bosnien & Hercegovinas flagga på fasad i centrala Sarajevo.
Presidency building of B&H, Sarajevo.
Ali-Pasha's mosque, Sarajevo.
Park i centrala Sarajevo.
Vacker, skottskadad fasad i Sarajevo.
St. Joseph's church, Sarajevo.
Modern arkitektur i centrala Sarajevo.
Glöm aldrig massakern i Srebrenica!
Byggnad med skador från belägringen av Sarajevo på 90-talet.
Floden Miljacka som rinner genom hela centrala Sarajevo.
Nedgångna delar av OS-komplexet från vinter-OS 1984 i Sarajevo.
Häftig och udda bro i centrala Sarajevo.
Ashkenazi synagogue, Sarajevo.
Latin bridge, Sarajevo.
Skottskadad fasad i centrala Sarajevo.
Seher Cehaja's bridge, Sarajevo.
Bilder ovan från min första heldag i Bosnien & Hercegovina och Sarajevo.

(25/9-15) Jag blev tvungen att fatta snabba beslut igår angående min fortsatta resrutt efter strulet med den stängda gränsen mellan Serbien och Kroatien. Jag hade egentligen inte så mycket att välja på. Bosnien och Hercegovina var det självklara valet. Men hur skulle jag ta mig till Sarajevo från Belgrad? Lyckades sent igår kväll köpa en bussbiljett till Sarajevo med avgång 16.00 idag. Då resan tar runt sju timmar så kommer jag att anlända sent, vilket ställer till med en del extra problem.

Jag bokade hotell denna gång då man sällan får checka in efter 22.00 i lägenheter.

Nattuppdatering: Framme klockan 23.00 på busstationen i Sarajevo efter en resa som gick lättare än jag trodde, men det är nog mest för att jag börjat återfå krafterna igen efter den kraftiga influensan jag dragits med. Från Belgrad till gränsen mot Bosnien och Hercegovina var det alldeles platt och inte så mycket att se. Bra vägar förutom sista milen. Gränsövergången klarades av ganska snabbt, mycket beroende på att bussen inte var mer än halvfull. Proceduren liknade de flesta tidigare gränsövergångarna jag gjort hittills denna resa. Man samlar in passen på ena sidan (idag var det bara jag som hade pass, alla andra hade bara någon typ av id-kort), och lämnar tillbaka dom på andra sidan. Det förfarandet görs två gånger, en gång på varje sida gränsen. När vi började rulla in i Bosnien och Hercegovina började mörkret fall och det var tråkigt på ett sätt. Jag misstänker att det är ett väldigt vackert landskap. Efter en stund börjar jag inse att det kanske var lika bra att det hade blivit mörkt. En jättesmal väg med bara skarpa kurvor de sexton milen från gränsen till Sarajevo var vad som väntade. Det var otroligt mycket möten med lastbilar och bussar och jag bara väntade på att vi skulle frontalkrocka. Det skulle visa sig att chauffören som tog över vid gränsen körde lika försiktigt och förståndigt som han som körde från Belgrad till gränsen. Mycket proffsigt folk måste jag säga. Jag kände mig inte rädd på riktigt förrän det började spöregna några mil innan Sarajevo. Riktiga skyfall som höll sig ända tills vi kom fram till busstationen. Det första jag fick jag göra när jag hoppat ur bussen var att springa med packningen och ta skydd mot regnet. Det var helt öde på busstationen sånär som på en kille som jag började prata med som var från Singapore. Han hade åkt buss från Dubrovnik till Sarajevo och skulle vidare till Belgrad klockan 06.00! Han stod och huttrade i den 13-gradiga temperaturen i Sarajevonatten på en öde busstation. Han hade på en vecka varit i sex länder på Balkan. Inget jag skulle vilja göra. Man vill ju se något i de länder man åker till också. Jag hade förberett mig på temperaturen med en långärmad tröja som jag tog på mig utanpå t-shirten vilket räckte bra. Jag visste att jag hade drygt tre kilometer till mitt hotell från busstationen så jag hade tänkt ta en taxi. Det positiva med busstationen var att det fanns en ATM där. Jag smög under taket och tog ut 300 BAM (Bosnian Convertible Marka) vilket är 1442 SEK. Nu hade jag lokal valuta så jag kunde ta en taxi till hotellet. Problemet var bara att det inte fanns någon taxi! När jag för en gångs skull verkligen har behov av en taxi då finns det ingen! Det var bara att vänta till regnet hade gett med sig och sedan börja gå mot hotellet. Efter ungefär en halvtimmes väntan var det endast duggregn så jag sa hej då till asiaten och började gå. Jag började bli mycket hungrig då jag endast ätit lunch idag. Vid stoppet för middagen så hade jag inte några serbiska dinarer kvar att köpa mat för! Till skillnad mot dagarna som varit så kände jag mig nu stark i kroppen trots hungern. Jag blev nästan förvånad så lätt det gick att gå, särskilt med tanke på att jag inte kände mig så frisk tidigare idag. Hoppas man är av detta nu. Det gick lätt att hitta hotellet och jag klev in genom dörren ungefär klockan 00.30! Killen som jobbade var glad och trevlig och incheckningen gick snabbt och smidigt. Sedan ut i staden i natten och leta något ätbart att köpa. Jag hittade yoghurt, vatten och bananer vilket jag sätter i mig i detta nu. Det har varit en händelserik dag och jag är glad att det blev Sarajevo istället för Zagreb. Det är på tiden att jag börjar röra mig söderut nu, innan hösten tränger sig på för mycket. Nu blir det verkligen skönt att gå till sängs!

Tänk så fantastiskt kul att få vara i ett nytt land igen! Jag ser det som en stor förmån.
I bussen vid gränsen mellan Serbien och Bosnien & Hercegovina.
Vid 19.30-tiden var jag inne i Bosnien & Hercegovina.