Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Brașov, Rumänien

(4/9-15) Idag har jag varit och andats lite bergsluft, närmare bestämt 1799 meter över havet uppe på berget Mount Postăvarul. Jag tog bussen först upp till Poiana Braşov från Brașov som ligger på 1020 meter över havet och sedan linbana upp till Mount Postăvarul. Med andra ord så var det inte frågan om någon tung höghöjdstrekking denna gång!
Jag vet, jag har publicerat en liknande bild här nedanför bland bilderna från min Brașov-sightseeingdag. Men den bilden var från Brașov och denna bild är från Poiana Braşov!
Poiana Braşov dryga 1000 meter ovanför havet.
Liften upp till Mount Postăvarul. För er skidåkare är väl detta inget märkvärdigt, men för mig var det kul. Vilken speed på liften!
På väg upp till Mount Postăvarul.
I Rumänien finns det gott om björnar, Mount Postăvarul.
Mount Postavarul-6
Mount Postavarul-7
Mount Postavarul-8
På toppen av Mount Postăvarul.
Bilder ovan från min tripp till Poiana Braşov-Mount Postăvarul.

När jag kom tillbaka till Brașov så fick jag en glad överraskning. Det är festival i staden de närmaste dagarna. Jag får ikväll på mig att njuta av det för jag kommer att dra vidare imorgon bitti!
Festival i Brașov.
Festivaldags i Brașov!

Denna buss har jag sett två dagar i rad. Big business in Romania?
Dagens märkligaste, en svensk turistbuss i Brașov!

(3/9-15) En dagstur till Bran och Râșnov stod på schemat idag. Râșnov ligger mellan Brașov och Bran och där stannade jag till på hemvägen från Bran. Anledningen att åka till Bran är naturligtvis Bran castle, Drakulaslottet. Bussen från Brașov till Bran kostar 7 RON och det går en buss i timmen hela dagen.
Strada Vlad Tepes i Brașov.
När jag var på väg till Autogara 2 (busstationen i Brașov där bussarna till Bran avgår) så hamnade jag på denna gata, vilket passade bra med tanke på att jag var på väg till Bran Castle!

Det första jag tänkte när jag kom till fram till Bran och såg slottet var: Det var väl inte så mycket till slott! Entrén kostade 30 RON och det var det knappt värt. Jag tyckte hela stället kändes som en enda stor turistfälla. Samtidigt så var inte slottet alls så fint som jag hade förväntat mig. Det är kul att ha varit där, men lite mer hade jag förväntat mig.
Vackra Karpaterna fotograferat från bussen på väg till Bran.
Fantastiskt fina bär till salu i Bran.
Souvenirstånd på vägen till Bran castle.
Kön ringlade lång för köp av entrébiljetter till Bran Castle.
Bran Castle, Bran..
Bilder från mitt besök till Bran och Bran Castle

Râșnov stannade jag till vid på hemvägen och spenderade någon timme i staden och åt även lunch där. Râșnovs fort är väldigt fint och det var väl mest det jag kommit för att se.
Fortet i Râșnov.

Kvällsuppdatering: Jag har varit ute på stan och ätit och kollat in läget. Det är otroligt vad man känner sig trygg även kvällstid. Det är massor av folk i rörelse. Folk dricker öl och drinkar. Alkohol är extremt lättillgängligt. Man kan köpa öl i stort sett överallt på 2.5 liters petflaskor. Jag ser inga fyllon, inga slagsmål och inga former av aggressioner. Det här är ändå en hyfsat stor stad med en kvarts miljon invånare. Jag känner mig säkrare än hemma. Är det jag som är naiv? Skulle inte tro det. Jag har varit i alldeles för många städer för att vara naiv. Det riktiga testet kommer dock i Bukarest. Efter det vet jag mer om det här.

(2/9-15) Idag har jag kollat igenom precis allt i Brașov utom stadens citadell. Det hinner jag säkert med någon annan dag.

Jag började dagen med att ta linbanan upp till mount Tampa. Bergets topp ligger 200 meter ovanför staden. Berget sluttar i väldigt brant lutning mot staden. Jag hade funderingar på att gå upp först, men med facit i hand är jag glad att jag inte gjorde det. Det sparade mig en massa tid. När jag gick ner från berget fick jag se hur leden såg ut. Det tog en dryg timme att gå ner vilket säkert hade inneburit en och halv timme eller mer upp.
Gatuscen Brașov.
På väg upp till mount Tampa, Brașov.
Vandringsleden ned till Brașov från mount Tampa.
Vy över Brașov från mount Tampa.
Turen upp till mount Tampa kan ses på bilderna ovan.

När jag kom ner igen till staden från berget så gick följde jag stadens mur som har många torn. Nu passade det bra med lunch på Bella Muzica, en av stadens bästa restauranger.
Ett av många torn längs ringmuren i Brașov.
Del av ringmuren runt Brașov.
Svarta kyrkan, Brașov.
Tennisbanor i centrala Brașov.
Schei gate, Brașov.
Catherine's Gate, Brașov.
Arkitektur i centrala Brașov.
Black tower till vänster i bild (tornet är faktiskt vitt!), Brașov.
Utsikt mot Svarta kyrkan från Black tower Brașov.
White tower, Brașov.
Utsikt mot Piața Sfatului från White tower, Brașov.
Trappan ned till staden från White tower, Brașov.
Del av ringmuren runt Brașov.
Arkitektur i centrala Brașov.
Karta över skidorten Poiana Braşov vid busstationen i centrala Brașov.
Gatuscen Brașov.
Centrala torget Piața Sfatului, Brașov.
Lunch på Bella Muzica, Brașov.
Ovan bilder från min promenad runt Brașovs mur.

Efter lunch besökte jag Black Church. Black Church är den största lutheranska kyrkan i hela Östeuropa.

I närheten av Black Church ligger vad som sägs vara europas smalaste gata, Strada Sforii. Jag fick kämpa lite innan jag hittade den. Jag gick förbi den ett par gånger först.

Sedan avslutade jag dagens sightseeing med Central Park där jag kollade in gubbarna som spelar schack. Jag ville ej utmana någon av dem i schack. Många är riktiga schackproffs.
Sforii, namnet på europas smalaste gata, Brașov.
Strada Sforii, europas smalaste gata, Brașov.
Arkitektur i centrala Brașov.
Gatuscen i centrala Brașov.
Parcul central, Brașov.
Brașov.
Ett parti schack, Parcul central, Brașov.
Ovan bilder från eftermiddagens sightseeing i Brașov. Vädergudarna är verkligen med mig så här långt!

En sak har jag konstaterat idag. Brașov är den finaste staden jag hittills besökt denna resa! Brașov var den enda staden i Transsylvanien som Ceaucesco inte lyckades ta över och påverka.

(1/9-15) 149 kilometer med tåg från Sibiu till Brașov tog fyra och en halv timme! Normalt sett skall denna tågresa ta runt två och en halv timme. Det pågår reparationer samt så verkar värmen påverka så att dom inte kan köra i samma hastighet som brukligt. Precis som tågresan mellan Sighișoara och Sibiu så var det otroligt varmt på tåget. Denna gång var dock tåget mycket modernare, men det hjälper föga när det varken finns fläktar eller aircondition.

När jag kom fram till Brașov hade jag som vanligt planerat att gå till mitt boende. Jag har ju gjort det mer eller mindre till en sport. Då det är 35 grader svettas man enormt mycket efter fyra kilometers snabb gång med packning. Tyckte det såg att vara runt tre kilometer på kartan men ägaren till boendet som mötte mig ute på gatan påstår att det är fyra kilometer. Det kändes väldigt trevligt att bli mottagen med orden: ”Stefan from Sweden?” Det skulle visa sig att ägaren kunde prata bra engelska också. Jag fick en hel del information om Brașov samt en stadskarta. Pensiunea Balcescu som boendet heter ligger bara ett par gator från Brașovs gågata och Piaţa Sfatului, stadens centrala torg. Fyra nätter har jag bokat in mig på här och det kostar en dryg svensk tusenlappp. Det är en jättefin lägenhet med kök och alla bekvämligheter. Idag har jag haft flyt och jag är jätteglad att vara på plats nu i Brașov!
Mina första intryck av staden Brașov är mycket positiva. Bilden föreställer Mount Tampa.