Panama och Costa Rica 2015

Panama City, Panama (del 2)

(14/2-15) Det är spännande nästan jämt nuförtiden när man ska flyga. Som jag skrev igår så funderade jag på att testa bussen ut till flygplatsen. Det blev till slut det valet jag gjorde. Eftersom jag inte visste bussens rutt så åkte jag tunnelbana ut till Albrook där alla bussar utgår ifrån, även flygbussarna till Tocumen. Jag såg till att jag hade 2 dollar på kortet då tunnelbanan kostar 0.35 dollar och bussen kostar 1.25 dollar. Ute på Albrook var det enkelt att hitta var bussen utgår ifrån då busshållplatsen var skyltad med Tocumen Corredor Sur. Jag var på plats vid hållplatsen vid 15-tiden. Bussen kom inte förrän kring 15.45 vilket det muttrades om bland de andra som väntade. Jag tänkte att för min del spelade det inte så stor roll då mitt flyg hade avgångstid 18.59. Dessutom hade jag redan checkat in på min flight online. Jag hade hört innan att bussen brukar ta mellan en och en och en halv timme. Allt detta gjorde att det verkligen kändes som att jag hade gott om tid.
Vid 17-tiden befann vi oss i stadsdelen El Cangrejo. I den stadsdelen ligger hotellet jag bodde på! Jag hade fortfarande inte kommit speciellt långt efter en timme och 15 minuter på bussen. Från Albrook hade det varit i stort sett totalstopp i trafiken hela vägen till El Cangrejo och ingen ljusning i sikte. Jag började misströsta på allvar när vi nu allt oftare börja stå stilla i trafiken. Jag skulle förmodligen missa flyget. När det såg som mörkast ut löste sig proppen och bussen kom till slut upp på avfarten till Corredor Sur. När vi kom ut till flygplatsen och jag gick av bussen var klockan 18.25! Flygbussarna stannar dessvärre inte vid entrén till flygplatsen så det var bara att springa. Det var gissningsvis närmare en kilometer till terminalen. Jag hade ont i benen efter nästan tre timmar på flygbussen. Hade det varit mörkt hade jag aldrig ens hittat entrén till flygplatsen. Ofattbart nog lyckades jag hinna till min gate till 18.45 efter att ha checkat in bagaget och tagit mig igenom immigration och security. Hade det inte flutit på så bra som det gjorde här hade jag definitivt missat flyget.

Hemma i Nyköping klockan 20.00 med buss från Stockholm. Resan tog därmed totalt runt 24 timmar från hotellet i Panama city till lägenheten i Nyköping. Ytterligare en resa var över.

(13/2-15) Det är dags att avrunda för denna gång. Har precis ätit frukost och klockan är runt 8-tiden på morgonen här i Panama city. Jag sitter och funderar på hur tiden bäst spenderas denna lite stympade dag. Flyget till Amsterdam avgår 18.59 lokal tid. 18.59 var en väldigt konstig avgångstid för övrigt. En sak som är trevlig är att jag inte behöver checka ut förrän 13.00. Trots det så är det många timmar utan dusch som väntar. En sak jag skulle kunna roa mig med är att ta en Metrobus till flygplatsen istället för en taxi. Sparar nästan 30 dollar på det. Det är i så fall enklast att ta tunnelbanan ut till Albrook först och därifrån ta bussen. För att åka med dessa bussar krävs det att man har kort som man kan betala med. Dessa kort finns inte i dagsläget att köpa på Tocumen international airport, vilket gör att de flesta väljer att ta taxi för 30 dollar in till staden vid ankomst till Panama city. Det var det jag gjorde när jag kom hit. Det finns dock ändå ett sätt att ta buss in till staden utan kort. Man promenerar till busshållplatsen och frågar helt enkelt någon som har kort om hen kan dra det två gånger och betalar personen i cash. Jag köpte det här kortet för att använda i tunnelbanan för en dryg månad sedan. Bussen tar säkert dubbelt så lång tid vilket är bra för mig då jag ändå vill fördriva min tid med något innan avgång.

(12/2-15) Sista heldagen denna resa. Idag har jag promenerat runt i staden helt utan planering. Varit på ett par shoppingcenter och då även Albrook Mall dit jag tog tunnelbana. Det som slår mig är att det inte är någon kroppsvisitering när man går in i dessa shoppingcenters. Det är visserligen poliser som patrullerar på insidan men jämfört med till exempel Filippinerna känns allting väldigt avslappnat.
Jag åt lunch på Mercado de Mariscos som är Panamas centrala seafood/fish market. Markanden ligger alldeles bredvid Casco Viejo. Färsk stekt tonfisk (med betoning på färsk) och ris blev och lite god öl. Livskvalité!

(11/2-15) Idag har jag spenderat större delen av dagen i lugna och sköna Casco Viejo. Det har precis som vanligt varit helklart väder.

Igår kväll gick jag ut på några ställen längs Calle Uruguay. Det var riktigt trevligt. Många av dom man träffar verkar vara finansfolk. Engelska är väldigt gångbart. Det är intressant att se beteendet hos folk. Man pratar någon eller några minuter för att sedan spendera tio minuter med mobilen. Det är man van vid hemifrån, men här var det verkligen extremt.

Det verkar relativt säkert längs Calle Uruguay även efter mörkrets inbrott. Mitt hotell ligger endast ett kvarter bort så problemet med att ta sig hem efter krogen är minimalt. Det är för nära för att ens ta taxi. Har man längre än ett kort promenadavstånd rekommenderas taxi för säkerhets skull. Det är mycket sällan jag har sånt flyt med hotellet vad gäller läget. När man bokar på nätet utan att känna till något om en stad är risken stor att man blir missnöjd. Precis som vanligt blir man rikt belönad om man läser på innan man bokar. Jag gillar verkligen storstäder och en sådan här stad som rankas som lite farligare än världsgenomsnittet ger faktiskt en liten extra tillfredsställelse att besöka. Jag förstår om det låter konstigt för gemene man, men så upplever jag det.

(10/2-15) Jag har haft en riktigt bra dag idag. Det mesta är enkelt och bekvämt här i Panama city. Det enda jag stör mig lite på är att det allt som oftast är dåligt med gatuskyltar. I morse vid 9-tiden gick jag från hotellet upp till Parque Natural Metropolitano. Parque Natural Metropolitano består av ett stycke djungel som ligger inom Panama citys stadsgräns. Jag hade kunnat ta en taxi dit och det hade inte kostat mer än 3-4 dollar från mitt hotell, men eftersom jag gillar att gå och lär känna staden bättre när jag går så var valet enkelt. Jag fick problem när jag började närma mig parken. Det går motorvägar åt alla håll och framförallt så är Corredor Norte parkens södra gräns. Med dåliga kartor och dåligt skyltat så tog det ett bra tag innan jag hittade, även om det inte totalt sett resulterade i så mycket längre promenad. Jag spenderade runt två timmar i parken innan jag gick vidare ner mot downtown igen, den här gången ner längs Via Brasil till Multiplaza, Panama city’s finaste shoppingcenter med allehanda märkesbutiker. Efter Multiplaza gick jag till ett annat shoppingcenter som heter Multicentro som ligger ungefär mittemellan mitt hotell och Multiplaza. Där hade jag varit många gånger tidigare. Dom har jättebra foodcourt på Multicentro så där fick det bli lunch. När jag kom tillbaka till mitt hotell var klockan 15.30! Trots en ananassmoothie på Multicentro och två liter vatten var jag mycket törstig när jag kom tillbaka till hotellet.

Trots massiv trafik så tycker jag inte luften är så dålig här jämfört med många andra storstäder jag varit i. Det är kraftiga trafikproppar på många ställen i downtown. Det är riktigt kul att man nästan är ensam om att gå, samtidigt som det går fortare än att åka bil på många sträckor eftersom trafiken står helt stilla.
Nedan bilder från dagen.
Morgonvy från mitt hotellrum på Hotel Tower House Suites, Panama city.
Iglesia del Carmen, Panama city.
Karta över Parque Natural Metropolitano, Panama city.
Vy över Panama city från Parque Natural Metropolitano, Panama city.
Parque Natural Metropolitano, Panama city.
Stefan i Parque Natural Metropolitano, Panama city.
Finare område längs Av Juan Pablo II, Panama city.
Längs Avenida Ramón Arias, Panama city.
Längs Av República de Brasil, Panama city.
Vy från Av República de Brasil mot Calle 50, Panamas egen Wall Street, Panama city.
Via Israel, Panama city.
Multiplaza mall, Panama city.
Inne i Multiplaza mall, Panama city.
Spektakulära F&F Tower, 243 meter hög, Panama city.
Via Israel, Panama city.
Red devil längs Via Israel, Panama city.
Hilton Panama längs Av Balboa, Panama city.
Lite blandade bilder ovan från mina 6-7 timmar till fots idag i Panama city.

(9/2-15) 05.00 gick jag upp i morse. Bussen från Santa Catalina skulle gå nästan precis utanför mitt hotell klockan 06.00. Den gick 06.30. Vid 08-tiden var vi framme vid den lilla busstationen i Sona. Det visade sig ganska snart att ryktet jag hört stämde. Nämligen att det går direktbussar från Sona till Panama city. Nästa buss gick klockan 09.00 så jag fick en timmes väntetid. Klockan 13.30 anlände direktbussen från Sona till Albrook-terminalen i Panama city. 7 timmar tog resan på ca 35 mil, vilket inte är mycket att säga om.
Jag tog tunnelbanan från Albrook till station Iglesia del Carmen som ligger en dryg kilometer från Hotel Tower House Suites. Det blev lite strul vid incheckningen då jag hade min bokning på hotellet uppdelad i två bokningar. Den ena bokningen var för 9-10 februari och den andra var ändrad från 11-13 februari till 10-13 februari. Den enda information de hade i receptionen var den ej ändrade bokningen gällandes 11-13 februari. Efter att ha förklarat att jag önskade fyra nätter i samma rum så gick det bra till slut.
Det känns skönt att vara i storstaden igen. Nu gäller det att utnyttja alla dygnets ljusa timmar då man inte kan gå omkring så mycket i en sån här stad efter mörkrets inbrott. Ska dock försöka vara ute lite mer kvällstid än förra gången jag var här. Det här skall hur som helst bli spännande. Det blir nog inga problem att fylla dagarna med sevärdheter jag missade förra gången. Jag siktar på att fylla ut eventuell överbliven tid med lite poolhäng!