Thailand och Filippinerna 2012 (del 2)

Cebu City, Cebu, Filippinerna

(2/9-12) När jag läser tidningarna här i Cebu city kan jag konstatera att många människor utrymde byggnader här i Cebu city när skalvet kom. Jag misstänker att jag var på massage när skalvet inträffade, vilket kanske förklarar varför jag inte kände något alls!

Igår kväll var det tydligen en bomb i någon av Davaos förorter, med 15 skadade. Troligen en handgranat.

(1/9-12) Jag har nu pratat med folk som bor uppe i bergen ovanför Ormoc på Leyte och de kände av jordbävningen ordentligt. Varaktigheten av skalvet uppskattade dom till 1-2 minuter, vilket gjorde att de sprang ut ur sitt hus. I övrigt verkar det ha gått relativt bra. Hade skalvets epicentrum legat närmare land då hade det kunnat bli rejäla skador. Nu kan man bara hoppas att det inte kommer några kraftiga efterskalv.

Nog om skalvet nu, det är dags för mig att göra någonting i Cebu city. Kanske den vanliga sysselsättningen här, gå omkring i något shopping mall och bara titta på folk (och kanske även det som säljs i affärerna).

Kvällsuppdatering:
Det har regnat större delen av dagen i Cebu city idag. Fram till lunch var det uppehåll och då jag var uppe ganska tidigt, så tog jag en promenad efter buffetfrukosten på mitt hotell. Precis som jag brukat göra förr om åren när jag varit här, så gick promenaden ner till downtown Cebu city. Alltid kul att kolla in kaoset därnere, även om det förmodligen inte passar alla. Det är grymt skitigt och massvis med avgaser och en hel del misär. Misären finns även i uptown. På gångbron över Maxilom Avenue utanför mitt hotell där jag passerar ofta under en dag, är det alltid uteliggare. Både igår och har en hel familj legat där. Som täcke och liggunderlag används kartong. Jag har som policy att inte ge tiggare, men det är oerhört svårt ibland att bara passera oberörd förbi. Man får nästan kliva över dem ibland. Man har trots allt inte ett hjärta av stål.

Vid lunchtid så började det regna när jag var nere i downtown och då hade jag precis hunnit med två sevärdheter, Magellans cross och Fort San Pedro. Fort San Pedro var en ny bekantskap för mig. Det är inte direkt så att det dräller av sevärdheter i denna stad. Man är här av andra orsaker, som till exempel att ta sig vidare till någon annan del av Visayas. Jag gillar staden, då det är lite storstad samtidigt som man verkligen kan koppla av här. Då regnet kom tog jag en taxi till SM mall vilket var perfekt timing för att äta lunch. Hade inte regnet kommit hade jag tagit en sväng runt på Carbon Market, men det kanske får bli imorgon om jag känner att jag har tid.

För middagen så fick jag tips från nya Lonely Planet guiden på restaurang. STK ta Bay! Paolito’s Seafood House nämns som ”top choice” i nya utgåvan av den hårt kritiserade boken. Personligen tycker jag den nya boken som dröjde tre år är lika dålig som de två-tre tidigare utgåvorna. Den här restaurangen har aldrig nämnts förrän i denna nya utgåva, och här hade de rätt. Restaurangen var verkligen bra och dessutom är prisläget helt ok med tanke på kvalitén på maten. En annan sak som jag håller med om är att de tycker att Cebu city har väldigt få bra restauranger i förhållande till stadens storlek. Det finns många ställen att äta på men det är för det mesta fastfood. Gillar man McDonalds, Greenwitch, Jollibee, Pizza Hut, Shakeys och så vidare då är det bara att gratulera. Min mage klarade inte oväntat av denna explosion av fastfood, så jag hade min första dag med kass mage idag, på hela resan. De två gångerna jag ätit på McDonalds hittills håller jag för högmisstänkt som orsak!

Precis innan jag kom hit för att skriva dagens uppdatering, så var jag precis som igår, på den thai massage som jag upptäckte redan 2005 vid mitt första besök i Cebu city. Stället heter idag Thai Boran Massage och det är möjligt att det hetat så i alla år. De har flyttat på sig några meter sedan 2009 då jag var här. Bytt sida av den gångtunnel som den alltid legat i. Kvalitén är helt fantastisk och nu kostar en timme bara 150 peso för en thai massage. 2005 kostade en timme 200 peso! De har väldigt många anställda både killar och tjejer. De roterar om kunderna, vilket innebär att om det är få kunde en viss dag så är det inte alltid de sista i kön får någon kund. Jag skulle uppskatta att det är mer än tjugo anställda. Jag var och tog en massage redan igår då detta är ett absolut måste för mig. Då hade jag en tjej som masserade och idag hade jag en kille. Killen som masserade mig idag var hästlängder mycket bättre. Killarna är helt enkelt starkare och massagen blir mer effektiv. Jag försöker varje gång att få massören att fokusera på de ställen där jag har problem, vilket gör det hela ännu bättre. Det ställe man får ont om jobbar mycket framför dator med mus, är mycket trevligt att få extra massage på.

Skrivandet har verkligen kommit på skam denna resa. Orsaken till detta är att jag inte tycker att jag haft så mycket att säga, då denna resa är mer av en semesterresa än en äventyrsresa.
Metro Gaisano mall, downtown Cebu city.
Magellan's Cross, downtown Cebu city.
Virgin Mary avbildad, Fort San Pedro, downtown Cebu city.
Gatubarn, downtown Cebu city.En av de vackra vattenvägarna i downtown Cebu city.
En av de vackra vattenvägarna i downtown Cebu city.
Trafikstockning i taxin på väg upp till uptown Cebu city från SM mall.
Bilder från lördagen den 1 september 2012 i Cebu city.

(31/8-12) Allting är sig likt i Cebu city uptown. Båten gick precis i tid och tog två och en halv timme till Cebu city från Ormoc. Det är ganska precis tre år sedan jag var här nu. 80 pesos för taxin från hamnen upp till uptown och Summit Circle Cebu Hotel. Mycket smidigt.

Har varit bort och hälsat på hotellet jag alltid brukar bo när jag är här i stan, Fuente Pension House. Damen som jobbar i receptionen kände genast igen mig och flera andra anställda också. Imponerande! Jag berättade genast att jag fått en bra deal på före detta Cebu Midtown, numera Summit Circle Cebu.

Tillbaka i storstan alltså. Det är ett bra tag sedan jag var i en större stad nu. Den enda i storlek med Cebu city, Davao city känns inte alls lika farlig som Cebu city heller. Man får ställa om sig lite och vara mer på sin vakt här i Cebu city, den saken är klar. Såg en västerlänning som blev av med sin iphone alldeles utanför mitt hotell, precis efter att jag checkat in. En kille kom springande i full fart och bara slet av honom luren. Inte mycket att göra för killen som blev av med luren, bara att acceptera faktum. För övrigt så är det nog första gången jag ser ett liknande brott med egna ögon här på Filippinerna. Personligen känner jag mig faktiskt tryggare i detta farliga land efter en krogrunda på väg hem sent på natten, än vad jag gör hemma i min hemstad!

Kvällsuppdatering: När jag kommer hem från krogen runt midnatt slår jag på tvn på rummet med CNN och hör orden ”tsunami” och ”Philippines” medan jag borstar tänderna. Jag springer ut från badrummet och kan konstatera att de nu pratar om andra nyheter. På med kläderna och ut till ett internetcafé där jag är nu och undersöker om det finns mer information om vad som hänt. Vad jag kan se nu rör det sig om en jordbävning på 7.9 på richterskalan med epicentrum öster om Samar, grannön till Leyte, där jag var tidigare idag. Mycket kraftigt skalv alltså. Förmodligen är inte Ormoc city drabbat eftersom staden ligger på västra sidan av Leyte. Däremot verkar Samar och Surigao Del Norte kunna vara drabbat. Här i Cebu city känns det mycket säkert, särskilt i uptown. När jag tittar på kartan ser epicentrum ut att vara ca 150 km öster om Ormoc. Ett dödsfall rapporterat i Cagayan De Oro verkar det som. Mycket långt från epicentrum. Det låter ofattbart med bara ett dödsfall vid en sådan kraftig jordbävning. Jag gissar på att det borde bli värre än så imorgon när det ljusnat. Man kan bara hoppas att det inte blir så.

Nedan bilder från båtresan mellan Ormoc på Leyte och Cebu city på Cebu samt lite bilder från mitt hotellrum i Cebu city, Summit Circle Cebu.
Hamnen i Ormoc. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Förstaklassavdelningen på båten. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Avfärd från Ormoc. Den bruna byggnaden till höger är Don Felipe Hotel.  Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Nordvästra delen av Leyte i bakgrunden. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Leyte och Ormoc i bakgrunden. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Camotes islands i bakgrunden. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Stefan på första bilden denna resa. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Vi börjar närma oss Cebu city. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Kontraster med lyxbåt i förgrunden och squatter-bostäder i bakgrunden på Mactan island. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Marcelo Fernan Bridge mellan Mactan och Mandaue. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Mactan-Mandaue Bridge eller First Bridge som den också kallas mellan Mactan och Mandaue. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Hamnen i Cebu city, nu är vi nästan framme. Båtresan mellan Ormoc city och Cebu city.
Riktning längs F. Ramos street. Bilden är tagen ifrån mitt hotellrum på Summit Circle Hotel.
Fuente Pension House som jag alltid bott på under mina tidigare vistelser i Cebu city. Bilden är tagen ifrån mitt hotellrum på Summit Circle Hotel.
Riktning längs Maxilom Avenue. Bilden är tagen ifrån mitt hotellrum på Circle Summit Cebu Hotel.
Fuente circle uptown Cebu city. Bilden är tagen ifrån mitt hotellrum på Summit Circle Hotel.