Thailand och Filippinerna 2012 (del 1)

Barrio Barretto, Olongapo City, Zambales, Filippinerna

(22/2-12) Otroligt fint väder hela tiden och sommaren verkar vara på ingång, idag har det varit temperaturer upp mot 40 grader i skuggan inne i Olongapo! Skönt att vara i vattnet en sådan här dag. Jag har gjort en sak idag som jag aldrig gjort tidigare i livet. Manikyr och pedikyr! Gjorde det då jag var inne i Olongapo en sväng. Det blev faktiskt riktigt bra. Framförallt mina tånaglar behövde detta efter en lång tids försummelse och många mils löpning.

Det blev lunch på Johansson’s i Baretto. Deras spaghetti och köttfärssås är nog den bästa jag ätit i Filippinerna!

Sista dagen i Subic idag. Imorgon drar jag tidigt, var och rekade bussarna till Santa Cruz och de verkar börjar gå klockan 03.00 och fortsätter sedan varje timme! Snacka om praktiskt!
Solnedgång i Subic bay.
Solnedgång i Subic bay sedd från mitt hotell

(21/2-12) Mitt beslut att boka hotellrummet fram till torsdag visade sig vara ett bra drag, då jag blev ännu sämre igår med hosta och halsont. Det hade inte varit lätt att förlänga eftersom ända fram till torsdag då det verkar vara fullbokat nu. Idag känner jag mig mycket bättre och har nu tagit fram en resplan för tiden från och med torsdag och framåt. Jag har bara drygt en och en halv vecka kvar nu av vistelsen på Filippinerna den här gången, vilket kräver att jag gör avkall på en del saker som var tänkta från början. Så här långt har jag bott tre nätter i Angeles och sju nätter här i Barrio Barretto. Planerat var en natt i Angeles och på sin höjd två-tre nätter i Barrio Barretto.

Då man blir så här pass dålig blir man lite apatisk och nedstämd, men allt som allt har jag haft det väldigt bra så här långt. Jag räknar med att vara helt återställd på torsdag.

Tillbaka till resplanen. Jag funderar på att åka in till Olongapo tidigt på torsdag morgon och ta en buss med riktning norra Luzon, vet inte riktigt ännu om det blir längs Zambaleskusten eller inåt landet via SCTEX. Målet är att försöka ta mig till San Juan, La Union under torsdagen. Det är ett ställe som kommer passa mig, med stränder och surfing. Ungefär 1.5 timme norr om San Juan ligger Vigan, staden som är ett levande museum. Inte alltför lång ifrån detta område med San Juan och Vigan ligger bergen, man kanske kan få en glimt av ris-terrasserna i Banaue med lite flyt. Riskerna är att jag glider iväg för långt ifrån Angeles som jag måste tillbaka till för att flyga tillbaka till Thailand ifrån. Helst vill jag slippa spendera någon mer hotellnatt i Angeles, men en kanske blir nödvändig då mitt plan går mitt på dagen måndagen den 5 Mars till Bangkok.
Karta över norra Luzon.
Karta över norra Luzon. Det jag vet nu är att det går direktbussar från Olongapo city till Sta Cruz längst upp i nordligaste delen av Zambales och även till Baguio, Benguet. Frågan är vad som är bäst om man skall till San Juan, La Union. Det jag också vet är att det är tätt med bussar längs Zambaleskusten hela vägen upp till Alaminos. I nuläget känns det som att jag siktar på Alaminos först. Startar jag mycket tidigt från Olongapo kanske jag kan käka lunch i Alaminos och sedan fortsätta nordost till San Juan, La Union. Ska bli intressant att se om detta lyckas. Bussar, jeepneys och tricycles står till mitt förfogande!

(20/2-12) Ännu en dag på stranden och i solen.

(19/2-12) Sjuk. Blir nog kvar här ett bra tag. Det finns sämre ställen att vara sjuk på. Jag är otroligt glad att jag hann ner hit till havet och stranden innan det här bröt ut. Får väl göra som alla andra på semestern, dricka drinkar, sola och bada. Finns inte mycket i övrigt att klaga på i nuläget.

Lite bilder nedan från Olongapo city, Subic Bay Freeport Zone och Barrio Barretto där jag bor.
SM Mall, Olongapo city.
Temperaturmätaren på bilden visar 27 grader i skuggan. Denna bild togs vid 17-tiden. Mitt på dagen brukar den ligga på 38-39 grader! Olongapo city.
Hamnen i Subic Bay Freeport Zone.
Några av mina polare, Barrio Barretto.
Bar, Barrio Barretto.
Arizona floating bar, Barrio Barretto.
Johansson's restaurang, Barrio Barretto.
Detta är restaurangen på mitt hotell, Playa Papagayo Beach Inn. Här käkar jag frukost en del mornar, Barrio Barretto.
Stranden utanför mitt hotell i Barrio Barretto. Den duger, men är inte i närheten av stränderna i Visayas.

(18/2-12) Jag hade hoppats på att det skulle vara en lindrig förkylning men misstog mig. Det verkar vara någon form av influensa. Så är det ibland, svårt att gardera sig emot. Bara att vila nu och hoppas på snar bättring. Kan bli att jag måste stryka något från listan av platser att besöka. Att resa upp till bergen är tufft nog utan att man är sjuk.

Mitt nya rum på Playa Papagayo Beach Inn är bra och bekvämt. Överlag är de flesta resorter och hotell rätt så slitna och överprissatta här i Barrio Barretto tycker jag det verkar som. Dessutom är det inte direkt fullbokat.

(17/2-12) Idag har jag varit runt och kollat in Olongapo och Subic bay freeport, den gamla amerikanska flottbasen. Det är inte så mycket att se och Olongapo är nog en av de skitigare städerna jag sett i Filippinerna. På morgonen bytte jag rum som planerat. Det blev 1800 peso för det nya rummet vilket är ungefär vad jag betalade för det gamla. Skillnaden är att jag nu är på stranden och rummet är stort och fint. Bokade ett par nätter då jag bara ska ta det lugnt nu ett tag. Magen är bra men nu har jag åkt på en förkylning, vilket inte är något större problem om man bara tar det lugnt!

(16/2-12) Gick upp vid 8-tiden för att göra mig i ordning och ta bussen från Dau i Angeles till Olongapo. Allt gick bra tills jag kom till busstationen då jag fick vänta en timme på bussen, vilket jag tycker är länge med den frekvens det är på bussarna. Lite sliten efter igår då det vart en och annan öl. Som tur är så är det bara ungefär en timmes resa längs SCTEX (Subic-Clark-Tarlac Express Way) mellan Dau och Olongapo. Var ändå inte framme förrän klockan 13, vilket var lite irriterande då halva dagen blev förstörd. När jag kom fram tiil Olongapo så tog jag en jeepney omgående ut ur staden till Barrio Baretto, som har några stränder som är hyfsat fina. Det tog bara några minuter att hitta jeepneyn inklusive det vanliga stångandet med gatubarn, försäljare och taxichaufförer som vill göra ett klipp på västerlänningen. När jag kom fram till Barrio Baretto hände det man får vara beredd på under sådana här resor, även om det var länge sedan nu. Plötsligt kände jag att jag behövde en toalett omgående, så jag letade inte hotellrum speciellt länge utan valde ett inom rimligt gångavstånd som jag tyckte var dyrt för 1895 peso per natt. Hotellet heter Subic Pearl Inn och ligger på andra sidan gatan från Subic bay sett.
Gatuscen längs National highway utanför mitt hotell i Barrio Barretto, Subic bay, Zambales.
Barrio Baretto. Ett trevligt och väldigt laidback ställe.

Jag har inte gjort mycket här under eftermiddagen, mest vilat då jag haft lite problem med magen som sagt. Det börjar kännas bättre nu ikväll så det har inte påverkat mig mycket. Jag åkte tillbaka en gång till centrala Olongapo city för att försöka hitta någon vettig bank att ta ut pengar med mitt Mastercard. Hittills har jag bara hittat banker som haft 10 000 peso som maximalt uttagsbelopp, vilket jag tycker är lite väl lite. Det hela slutade med att jag inte hittade någon bank med högre ”limit” i Olongapo heller, så jag tog ut flera gånger istället. Nu när jag kör med ICA-kortet så har jag inga avgifter där, vilket är extra bra nu då de flesta banker har börjat ta 200 peso i avgift per uttag. Imorgon blir det att försöka hitta ett hotell på strandsidan av national highway som dessutom är bra mycket billigare än mitt nuvarande boende, som jag ser mer som en nödlösning.