Thailand och Filippinerna 2012 (del 1)

Bangkok, Thailand (del 2)

(9/3-12) Hemma i Nyköping prick 09.02. Tåget gick som utlovat! Flyget gick på 10 timmar och 20 minuter, ungefär 30 minuter snabbare än planerat. Hade jätteont i huvudet när jag kom hem efter en flygresa med dålig sömn.
Suvarnabhumi, Bangkok.
Passkontrollen på Suvarnabhumi och jag är på väg hem till Sverige. En stor sal med folk som är på väg ut ur landet och långa kötider. Inte direkt som på 90-talet.
Bangkoks nya flygplats är fantastisk. Jag tycker dock att man borde kunna förbättra kötiderna när man skall in och ut ur landet.

(8/3-12) Upp 10.00 för att äta frukosten som ingår i priset på 1300 baht per natt. Detta pris är för två personer vilket är riktigt bra pris med tanke på kvalitén på rummen och hotellets läge. Precis som Suk11 ligger Federal hotel på Sukhumvit soi 11, fast lite längre in på gatan. Läget är som sagt perfekt då soi 11 ligger precis vid Nana skytrain station. Tre stationer ifrån Siam där det mesta av shoppingen finns.

Var ute och gick vid midnatt och precis när jag började fundera på om jag började bli sjuk igen då jag svettades rätt ordentligt, så ser jag en digital temperaturmätare som visar 29.8 grader!

Idag är det första gången på denna resa som det är helmulet. Har haft en otrolig tur med vädret! En av anledningarna till att jag sitter på internet nu är att jag gjort en internet check-in på Thai Airways hemsida. Det fungerade bra.

(7/3-12) Det går segt med shoppingen. Bangkok är avkopplande men det känns som att jag inte har någon motivation att springa runt och handla så mycket. Har varit runt en del både igår och idag, men inte hittat något bra.

Det blev tre par Crocs för 1000 baht på nattmarknaden i Patpong. Ungefär 220 kr med dagens växelkurs. Helt ok pris men dyrare än Vietnam.

(6/3-12) Jag har en sväng till Pratunam under förmiddagen, men hittade inget i klädväg som var något att ha. Det verkar som att den mesta av min shopping kommer att ske på MBK denna gång.

Jag såg på Thai Airways hemsida att de skall börja med direktflyg från Stockholm till Phuket från och med den 1 november i år. Skillnaden måste vara hårfin nu från turistmålen vid medelhavet. Snart kan man väl inte längre hitta thailändsk mat på stränderna där heller.

(5/3-12) Klockan 09.00 thailändsk tid tog jag en taxi från hotellet till Clark airport.
DMIA, Clark, Angeles city. På väg till Bangkok med flygbolaget SEAIR. Adjö till Filippinerna för den här gången.
Avsked till Filippinerna för den här gången.

Vid 16-tiden kom jag till mitt förbokade hotel på Sukhumvit 11, Federal hotel. Detta hotell har jag bott många gånger förut på. Senast jag bodde här är många år sedan och jag kan konstatera att de har renoverat och att det är bra valuta man får för 1300 baht per natt. Framförallt så finns det en swimmingpool här vilket jag hade som krav.

Efter incheckningen på hotellet gick jag bort till restaurangen på Suk11 och satt där i två timmar och bara åt. Det var så otroligt gott, plus att jag att hade missat lunchen idag. Kvalitén på maten jämfört med Filippinerna är dramatisk. Efter maten blev det att dra bort på MBK och kolla lite shopping. Köpte faktiskt en del redan idag. Utbudet ser lika lovande ut som vanligt! Synd att Chatuchak weekend market inte är öppet under min vistelse här. Det finns dock så stort utbud på många andra ställen i Bangkok så det ordnar sig ändå!
90 baht och ca 20 minuters resa mellan Suvarnabhumi och skytrain station Phaya Thai i centrala Bangkok utan stopp. Imponerande. Driftsatt hösten 2010.
Vid varje ny resa till Bangkok verkar det som att man färdigställt ett eller flera nya stora infrastrukturprojekt! Suvarnabhumi Airport Rail Link var en mycket trevlig nyhet för mig! Aldrig har man kunnat ta sig mellan flygplatsen och centrala Bangkok lika snabbt och billigt som nu!