Kina och Filippinerna 2008-2009

Hongkong, Kina (del 1)

(22/12-08) Vaknade tidigt idag måndag morgon. Lite oroligt att sova trots att jag var så oerhört trött. Det är sju timmars tidsomställning så det förklarar nog mycket av mina sömnproblem!

Jag hade utcheckning från mitt klockan 12.00 idag. Mitt plan till Davao på Filippinerna lyfter tidigt på tisdagsdygnet, klockan 00.15. Arrangerade genast på morgonen så att jag kunde lämna bagaget på hotellet, vilket var väldigt smidigt och gratis. Så nu hade jag en hel dag till framför mig i Hongkong. Hade gjort upp planerna så att det skulle bli en hel dag spenderad runt Kowloons sevärdheter till fots. Jag har idag i kronologisk ordning besökt följande platser: Flower Market, Bird Market, Ladies Market, Electronic goods och hamnområdet med ”Avenue of Stars” som höjdpunkt. Det var minst 5 grader kallare idag jämfört med söndagen. Gissningsvis låg temperaturen kring 15 grader på söndagen med rätt så kyliga vindar. Lite för kallt för min semester smak, fortfarande helklart väder dock.
Ladies Market, Kowloon, Hongkong.
Ladies Market i centrala Kowloon. Finns det något bättre ställe att köpa presenter till sin flickvän/fru?

Bird Market, Kowloon, Hongkong.
Bird Market Kowloon. Inget för de som är rädda för fågelviruset!

Avenue of Stars, Hongkong.
Avenue of Stars, Hongkong. Motsvarigheten till Hollywood Walk of Fame, Los Angeles.

En kinesisk stjärnas stjärna på avenyn, Hongkong.
Just denna stjärna har inget handavtryck av någon anledning.

Det har verkligen varit ytterligare en dag där jag gett järnet för att hinna med så mycket som möjligt. Dessa två dagar blev något som jag valt att kalla för ”min Hongkong maraton”. Detta mest för att jag pressade in mycket av det som ursprungligen skulle hinnas med på en fyra dagars vistelse på två dagar! Precis som en riktig maraton så blev det lite extremt, men ändå helt i min smak. Som asiatisk storstad betraktat så tycker jag generellt att Hongkong hamnar någonstans mellan Singapore och Bangkok, med betoning på Singapore. Jag avslutade vistelsen med att istället för buss, ta det hypermoderna tåget ut till Hongkong International Airport. Två fantastiskt händelserika dagar är över. Dag två är förvisso inte över riktigt ännu, men jag känner mig så här efter middagen dag två nu nöjd med den sightseeing jag åstadkommit i Hongkong. En otroligt intressant stad!

(21/12-08) Dagen har varit extrem på många sätt. När jag nu ska gå och lägga mig och klockan bara är 21 så är jag fullständigt utmattad.

Jag landade på Hongkong Airport runt 08.30-tiden. Immigrationen var bland det smidigaste jag varit med om. Knappt några köer heller. Jo förresten, det var en lite kö och genast så kom den effektiva flygplats personalen och snabbt dirigerade mig till annan disk utan kö! Flygplatsen är relativt enkel att orientera sig runt. Jag hade bestämt mig för att ta det extra lugnt innan jag tog mig in till staden. Detta för att förvissa mig om att jag skulle ha allt jag behövde för att kunna utnyttja Hongkongs kollektivtrafik på smartaste sätt. Detta innefattade två saker. En bra karta och ett Octopus-kort. Ett elektroniskt kort som man köper ”prepaid” och som används för resor med kollektivtrafiken inom Hongkong. Det är särskilt bra att ha ett sådant här kort eftersom man avkrävs exakt belopp annars när man skall betala. Det kan verkligen leda till ett elände, om man blir nekad att gå ombord på grund av att man inte har exakt summa att betala med. Med kortet så är detta problem helt eliminerat.

Flygbuss in till staden, klockan 09.30. Endast en liten aning var mitt hotell låg så jag klev av bussen vid en station som verkade ligga i ett område i anslutning till mitt hotell. Plötsligt står man på gatan med ingenting förutom en karta, eller? När jag ska till och plocka fram kartan så inser jag att jag aldrig skaffat någon! Riktigt förvirrande blev det. Var tvungen att försöka samla mig lite och samtidigt så kunde jag inte låta bli att skratta åt mig själv. Jag hade två saker att fixa på flygplatsen. 1. Karta. 2. Octopus-kort. Octopus-kortet var det enda jag hade jag  fått som förhandstips innan. Karta vill man typ alltid ha i en stad av den här storleken! Så, lite förvirrad av alla intryck och alla människor står jag i ett gathörn med enorm trafikmängd och kineser överallt. Ingen guidebok hade jag heller. Det var dock planerat. Jag börjar gå och försöker tänka ut nåt smart att ta riktning mot. Men jag inser snart att det är kört att gå på chans. Jag hade några gator i huvudet sedan jag satt i Sverige och tittade på stadsdelen Kowloons olika gator med tillhörande sevärdheter. Trots detta var jag chanslös. Plötsligt ser jag två småkillar som står och pekar och fnissar åt mig. När jag får ögonkontakt med den ene så kommer de fram till mig. Jag tar fram min hotellbokningsbekräftelse som jag skrivit ut via internet och frågar dem, samtidigt som jag pekar på gatunamnet på papperet, om de vet vart det ligger. Båda visar sig prata bra engelska och skiner upp som två solar, medan en av dem tar fram en riktig high-tech mobiltelefon. ”Wait a second sir, I will just enter the street into my gps cell phone and we will get an answer right away”. Jag bara står där och häpnar. Upp på displayen kommer kartan med en röd prick där vi står. Gröna pricken som visar mitt hotells läge är bara några hundra meter därifrån! Vilken tur. Vi var alla så lyckliga när vi skildes åt. Jag mest för att jag nu visste vägen till mitt hotell. Grabbarna för att de fått visa sina nya high-tech-telefoner, som båda hade GPS inbyggd.
På hotellet visade jag min utskrivna internet-bokning i receptionen och det tog inte mer än max 10 minuter förrän jag var incheckad och uppe på mitt rum! Effektiviteten är som hemma i Sverige, ja kanske till och med lite bättre. Dorsett Hotel Kowloon, trevligt medelklass hotell för ca 500 svenska per natt (462 HKD per natt). Läget är sisådär, i Kowloon ungefär 2-3 km norr om hamnområdet.Vid det här laget hade klockan hunnit bli runt 12 och det var dags att gå ut på stan och samtidigt ta sig ner mot hamnen. Nu hade jag i alla fall en karta att navigera med. Det visar sig att Hongkong är ganska lätt navigerat, och en rätt så trevlig stad att promenera i. Förutom avgaserna längs Nathan Road då. Det jag hade i huvudet var att jag skulle ta mig till Victoria Peak och inte pressa in något mer idag, ”jetlaggad” och allt. Hongkong-borna påminner om västerlänningar i den meningen att man småspringer på gatorna och tittar på klockan. Inte mycket tid att le. De verkar effektiva och rationella.

Färjan (Star Ferry) över till Hongkong Island är en av höjdpunkterna i Hongkong. Fantastisk utsikt över både stadsdelen Kowloon och stadsdelen Hongkong. Mycket skyskrapor på båda sidor. Väl över på Hongkong Island tog jag ”peak tram” upp till stationen för att åka tåget (bergbanan) som går upp på 552 meter höga Victoria Peak.  Kanonväder och bra utsikt gjorde att jag fick en mycket bra dag och framförallt uppe på toppen, där vädret är allt för en bra utsikt. Tyckte det var lite dimmigt över staden, men jag kan inte bedöma om det var dimma eller smog.
Victoria Peak viewing deck, Hongkong.
Den höga skyskrapan en bit till vänster om mig är International Financial Centre som är Hongkongs högsta skrapa på 415 meter.

Hongkong. Den stad i världen som har flest skyskrapor. Sedan många år fler än New York.
Den sida med skyskrapor som är närmast i bild är alltså Hongkong island-sidan, medan den andra sidan är Kowloon. Byggnaderna man ser närmast innehåller lägenheter. Snacka om utsikt att bo överst. Det som fascinerar är att byggnaderna är så smala, vilket är svårt att se från denna vinkel. Ser ut som riktiga korthus!

Jag beslutade mig för att gå ner till färjan från Victoria Peak. Det var mycket brant och resulterade i kraftig träningsvärk på måndag morgon!