Thailand och Filippinerna 2005

Boracay, Aklan, Filippinerna

(21/7-05) Sista dagen på Boracay. Har börjat lära mig hela ön nu efter nästan en vecka här. Idag har det stormat och regnat nästan hela dagen. Det skall bli kul att se om jag lyckas ta mig över sundet till Panay imorgon bitti. Planet går 09.05 så jag måste upp kring 6-tiden om jag ha lite marginaler. Om sjön är svår kan den korta båtresan över till Panay bli nog så spännande. Flygresan skall enligt uppgift ta 30 minuter till Cebu City. Cebu City är en miljonstad och där kommer jag att inleda med att köpa en flygbiljett från Cebu City till Manila med avgång nästa helg. Vill inte riskera att missa flyget till Bangkok den 31 Juli. Det är dock ingen katastrof om jag gör det eftersom jag har avsatt några dagar mellan resan tillbaka till Thailand och resan från Thailand till Sverige. Min plan för Cebu är att åka till norra delarna där det skall finnas väldigt vackra stränder. Jag har kontakt med tre tjejer och två killar (alla filippinare) i Cebu som eventuellt vill hänga på åt det hållet. Det är dom som har föreslagit det, vilket jag tyckte lät som en bra idé efter att ha rekat lite i min Lonely Planet bok. Det skall bli kul att se om jag kan hitta en laddare som fungerar där. Jobbigt med specialbatterier till kameror! Nu är det snart dags att säga adjö till underbara Boracay!

(20/7-05) Passar på att lägga in en bild idag igen på White Beach. Denna bild är tagen i nordlig riktning, till skillnad från bilderna jag la in i förrgår. Stranden är ungefär två kilometer lång.
White Beach, Boracay, Filippinerna.
De turister som finns här denna årstiden kommer mestadels från andra närliggande asiatiska länder. Främst Sydkorea och Japan. Asiater verkar aldrig ha varit mycket för att solbada vilket förklarar en del av bristen på turister på stranden. På stigen bakom stranden är aktiviteten desto större.

(19/7-05) Tog det lugnt idag igen på stranden. Under morgonen bokade jag en flygbiljett till Cebu. Ett beslut avseende framtida resväg var tvungen att fattas nu och det skönt att få det administrativa avklarat. Detta innebär att jag hoppar över öarna Panay och Negros. Hade jag åkt land- och båtvägen till Cebu så hade jag heller inte sett mycket av dessa två öar ändå, så det kvittar. Tjänar såklart en massa tid på att flyga direkt härifrån till Cebu City. Flygplatsen jag flyger ifrån till Cebu City ligger på andra sidan sundet, i Caticlan på ön Panay. Det som syns på bilden ovan i bakgrunden är Panay och inte Boracay! Nu skall jag käka bläckfisk. Magen skriker av hunger.

(18/7-05) Lyckades ta ett par foton av stranden till slut. Jag utnyttjade det sista som var kvar i mitt reservbatteri. När jag kommer till någon större ort så kanske jag kan köpa en ny adapter. Idag har jag varit lite bakfull också skall erkännas. Var på ett ganska tungt party igår kväll med livemusik. Det finns mycket bra ställen att gå ut på här med bra liveband som spelar. Det är lagom ljudnivå på det hela vilket gör att man kan prata medan man sitter och lyssnar, och stämningen är magisk. Sen har vi ju det här med San Miguel, landets berömda öl. En flaska San Miguel ligger på 25-30 pesos normalt sett. Volymen är på 330 ml. Igår prickade jag in happy hour och då fick man två för 30 pesos! Man bör inte ha alkoholproblem om man är på såna här ställen. 4.30 svenska kronor för en öl i en turistbar!
White Beach, Boracay, Filippinerna.
Obeskrivligt vackert. Denna strand borde tillhöra listan över topp tio vackraste stränderna i världen! Bilden illustrerar verkligen lågsäsong, det här är en turistattraktion av världsklass som förmodligen myllrar av folk under högsäsong. Det var en filippinsk familj, jag och inte så många flera! Snacka om att man blir sugen på att kasta sig i vattnet!

Stefan, White Beach, Boracay, Filippinerna.
White Beach, Boracay. Vad säger man? Man blir alldeles stum av hur vackert här är. Alldeles bakom stranden finns en stig där man har förbjudit all motortrafik. Längs stigen finns alla hotell, affärer och barer.

För övrigt brände jag mig i solen idag. Det var det dock värt!

(17/7-05) Tog en riktigt härlig sovmorgon idag. Det har regnat väldigt hårt under natten men sedan jag gick upp har det varit soligt. Under mitt intag av frukost såg beachen riktigt fantastisk ut. När jag precis tagit sista tuggan så kom ett nytt oväder snabbt in. Nu regnar det för fullt. Ska passa på att fixa ett litet problem som jag har mig själv att skylla för. Jag kan nämligen inte ladda mitt batteri till digitalkameran. Glömde adaptern hemma. I Thailand funkar det utan adapter men inte här. Precis som folket så är eluttagen amerikaniserade i det här landet. Jag har två batterier och båda är slut nu. Senast dom laddades var i Thailand. Vore lite tråkigt om man inte kan ta foton här och under resten av resan på Filippinerna. Men det löser sig nog. Nu är det dags att utforska hela ön. Fick mycket sol på färjan igår så jag lär inte ligga och steka mig på stranden idag. Dessutom är vädret väldigt nyckfullt.

Det är kväll nu och min första heldag på Boracay har passerat. Vädret har varit lite risigt med regn till och från. Jag kanske inte kommer att kunna ta några fotografier på ett tag. Det verkar som att laddaren är sönder! Sånt händer tyvärr ibland. Annars vore det ju konstigt. Det skumma är att jag inte får lampan som indikerar laddning att lysa när jag väl pluggat in den i eluttaget med rätt adapter. Jag hoppas jag har tillräckligt med batter för åtminstone en bild på magiskt vackra White Beach i alla fall. En av världens vackraste stränder vore lite synd att inte få med sig något foto från.

(16/7-05) Nu har jag kommit fram till ännu en strand som heter White Beach. Denna gång den världsberömda White Beach på den lilla ön Boracay precis norr om nordspetsen på ön Panay. Det tog mig tio timmar att resa hit och var lite slitsamt särskilt då jag missade både frukost och lunch idag. Den här båtresan hade jag fruktat lite eftersom man korsar öppet hav, vilket kan medföra stora risker under tyfonsäsongen. Detta samtidigt som att de pratade på CNN igår kväll om en tyfon som skulle snedda förbi i de här trakterna. Jag var även lite skraj för att det inte ens skulle gå någon båt från Mindoro till Panay idag vilket hade gjort att jag fått övernatta i staden Roxas. Man kan lugnt påstå att jag haft megaflyt idag! Särskilt flyt hade jag när jag kom fram till piren i Roxas klockan 11.30 och det visade sig att båten skulle gå 12.00. Havet var alldeles lugnt hela vägen till Caticlan, ja nästan spegelblankt bitvis. Den korta biten över från Caticlan till White Beach på Boracay skall ta cirka 15 minuter. Den tog säkert 30 minuter eller mer på grund av att båten höll på att sjunka! Detta efter att vädret slagit om helt precis efter att jag stigit av den stora färjan i Caticlan. Det blåser kraftigt men regnet har inte kommit ännu. Jag har inte sett regn ännu i Filippinerna förutom någon liten kvälls-skur i Manila. Nu är jag alltså i Visayas. Man brukar dela upp Filippinerna i tre delar geografiskt. I norr så har vi största ön Luzon och söder om Luzon så är det ett stort antal öar som tillsammans bildar regionen Visayas. Ön Mindoro där jag var igår brukar dock inte räknas till Visayas. Söder om Visayas så har vi Filippinernas näst största ö efter Luzon, Mindanao, som räknas som en egen region. Det är där det finns muslimsk gerilla som ställer till trubbel lite nu och då. Dit kommer jag inte att åka den här gången även om jag har en kompis som bor där.

Imorgon skall jag försöka ta en bild på den enormt fina stranden här på Boracay och ladda upp den på webbsidan. Det är osäkert med ström här så vi får väl se hur det blir med den saken. Resan hit idag kostade totalt ungefär 500 pesos! Dividera den siffran med sju så får ni värdet i svenska kronor på det. Har hittat ett riktigt fint rum efter att ha bråkat lite med två medelålders damer som envisades med att förfölja mig och tjata om att jag skulle följa med till ett hotell med specialpris, självfallet då med en viss del av rumspriset till dem inbakat. En väldigt vanlig scam i Sydostasien. Till slut gick det så långt att jag tyvärr sa fuck off till dem för att de skulle begripa att de skulle försvinna. Kunde bara inte hålla mig. Hungrig, trött och småirriterad så låg mitt initiala fokus på hitta en restaurang. När jag har ätit klart så står de här två typerna fortfarande och väntar på mig utanför. Det var i ögonblicket jag såg dem igen som fuck off slank ur mig (vilket inte är något vidare att säga till folk här, eller någon annanstans i världen heller för den delen). Jag började med att förklara att jag inte behövde någon hjälp med att hitta någonstans att bo (det finns hundratals ställen att välja på på ön som är väldigt liten). Att jag hade rest i tio timmar gjorde inte mitt humör bättre. När de då inte fattade vinken rann det till slut över för mig. Får väl be om ursäkt imorgon ifall jag stöter på dem igen.

Skål till er där hemma! Här blir jag kvar kanske närmare en vecka. Minst 3-4 dagar i alla fall. Såg något på nätet om en tyfon. I Sverige! Det måste ha varit en tornado som avsågs.