Vietnam 2011

Ho Chi Minh City (del 1)

(16/1-11) Idag begav jag mig till Cholon (Vietnams största Chinatown), en av de centrala stadsdelar jag inte varit så mycket i tidigare. Cholon ligger ca 3 km ifrån mitt hotell, så jag bestämde mig för att promenera. Större delen av dagen spenderades i de många pagodor som finns i Cholon. Jag måste säga att de var överraskande fina. Detta blev en bra avslutning på min vistelse i Saigon för denna gång!
Del av Xa Tay market med Cholon Mosque i bakgrunden, Cholon.
Xa Tay market. Underbar dragon fruit till höger i bild, Cholon.
Marknaden Xa Tay var det första jag stötte på när jag kom in i Cholon. Den är inte lika stor och känd som Binh Tay market, som är Cholons största marknad. Alldeles bredvid marknaden ligger en av Saigons få moskeér, Cholon mosque. Kontrasten mellan moskén och de pagodor som finns i närheten är stark.

Thien Hau pagoda, Cholon.
Inuti Thien Hau pagoda, Cholon.
Koniska rökelseslingor hänger ifrån taket, inuti Thien Hau pagoda, Cholon.
På de rosa pappersarken finns namnen på de personer som givit stora donationer till templets renoveringar, Thien Hau pagoda, Cholon.
Ovan bilder från Thien Hau pagoda i Cholon. Pagodan är dedikerad till Thien Hau, Lady of the sea.

Quan Am pagoda, Cholon.
Utanför Quan Am pagoda, Cholon.
Ovan bilder från mycket vackra Quan Am pagoda, som är den pagoda som frekventeras mest av folket i Saigon. Stämningen var mycket speciell här och det slutade med att jag spenderade ett par timmar på platsen. Detta är verkligen min favorit-pagoda i Cholon!

Kaffe på ett café i Cholon. Kaffe i Vietnam är världsklass och oftast starkt och gott. Te blir man bjuden på och det dricks medan man väntar på att kaffet rinner ner!
Gatuscen under promenad mellan olika pagodor, Cholon.
Gatuscen Cholon.
Gatuscen någonstans mellan Cholon och Pham Ngu Lao.
Jag var helnöjd med min långa promenad tur och retur till Chinatown (Cholon) från hotellet i närheten av Pham Ngu Lao. Taxi är jättebilligt i Saigon, men när man går får man en annan dimension på tillvaron. Avgaserna och den höga ljudnivån från trafiken går att stå ut med under några intensiva dagar! Saigon är precis lika häftigt vid detta tredje besök som 2003 och 2004 då jag var här de första gångerna!

(15/1-11) ”You are very lucky”, säger tjejen inne på Vietnam Airlines kontor och ler. Hon hade rätt. Det fanns bara ett fåtal platser kvar på flyget till Con Dao islands.

I och med att resan till Vietnam kom till så snabbt så hade jag inte planerat vad jag skulle göra förutom att bara vara i Saigon. I morse när jag vaknade så hängde detta över mina axlar. Skall jag verkligen spendera två hela veckor i Saigon? Eftersom jag bara hade bokat tre nätter på Hoang Lien Hotel, innebar det utcheckning idag. Jag började dagen med att förlänga min vistelse på hotellet i två nätter till. Det skulle visa sig vara ett mycket smart drag. Det är ju något strandställe som gäller som gäller om man skall lämna Saigon. Jag har som sagt varit i Vietnam två gånger tidigare, och besökte under de resorna Phu Quoc island, Mui Ne och Nha Trang. Dessa tre destinationer går bort den här gången då jag vill åka till något nytt ställe. I min guide bok hittade jag igår kväll av en slump ett ställe som heter Con Dao islands. Jag säger av en slump för att Con Dao islands ligger beskrivet i kapitlet ”Around Ho Chi Minh city”. När jag då tänkte tillbaka till mina tidigare resor så minns jag att jag tittade på denna ögrupp då. Jag uteslöt resa dit på grund av det var besvärligt att ta sig dit. Antingen fick man åka gammal rysk helikopter eller båt som tog 12-15 timmar enkel resa. Jag vet inte exakt hur länge man har kunnat flyga reguljärt från Saigon, skulle gissa på max tre år. Jag råkade idag på förmiddagen gå förbi ett Vietnam Airlines kontor och gick då naturligtvis direkt in och hörde mig för om flyg till Con Dao islands. Det visade sig att det fanns plats måndagen den 17 Januari dit, vilket är precis det datum jag förlängt min nuvarande hotellbokning till! Det var den enda platsen som fanns på en dryg veckas tid. Jag har min hemresa till Sverige den 26 Januari vilket gav press att hitta en returbiljett innan dess tillbaka till Saigon. Mirakulöst nog fanns det en returbiljett den 25 Januari, vilken jag slog till på direkt! Priset tur och retur slutade på 1.976.000 VND (ca 675 kr). Jag gick tillbaka glad i hågen tillbaka till hotellet och började genast kolla hotellrum för åtta nätter på ön. Eftersom det enligt uppgift endast skall finnas fem hotell på ön blir det lätt fullbokat, vilket märktes när jag skulle boka. Det fanns bara plats på två av öns hotell (och det ena av dem kostade 7000 US$ för åtta nätter!). 270 US$ (33.75 US$ per natt) för åtta nätter på ATC resort kändes överkomligt, så jag slog snabbt till på detta. Detta skall bli mycket spännande! Det känns lite som Phu Quoc när jag åkte dit 2003. Innan chartern. Det är sådant här som vi oberoende resenärer har förmånen att få uppleva! Jag är enormt lycklig just nu! Dags att leta fram solskyddskrämen!!

Jag har också bokat mitt rum igen i Saigon för min sista natt innan hemresan till Sverige. Detta gör att hela resan nu är färdigplanerad!
För den intresserade hittade jag en länk om Cao Dao islands ifrån Göteborgsposten daterad juni 2010. Den verkar beskriva det hela ganska bra. http://www.gp.se/resor/1.288455-strandad-i-con-dao

(14/1-11) Lugn dag med lite promenader i centrala Saigon igen. Idag hade jag kameran med mig. Här är delar av dagens bildskörd.
Ben Thanh Market, centrala Saigon.
City hall, Saigon.Uncle Ho framför City Hall, Saigon.
Stadsteatern, Saigon.
Post Office, Saigon.
Virgin Mary framför Notre Dame Cathedral, Saigon.
Gatuscen Dong Khoi, downtown Saigon.
Kolonial arktiektur Dong Khoi, downtown Sagion.
Anrika Grand hotell Dong Khoi, downtown Saigon.
Majestic Hotel vid Saigon river, downtown Saigon.
Saigon river, Saigon.
Ben Thanh market, Saigon.
Krossning av is Ben Thanh market, Saigon.
Motorcykel mayhem, Saigon.
Parken bredvid backpackerområdet Pham Ngu Lao, Saigon.
Gatuscen i backpackerområdet Pham Ngu Lao, Saigon.
Konstnär i backpackerområdet Pham Ngu Lao, Saigon.
Lunch i backpackerområdet Pham Ngu Lao, Saigon. Jag bad om färska chillies som jag kunde lägga i nudelsoppan!
Det finns mycket att titta på i den här staden. Interaktionen med lokalbefolkningen går enkelt. Gissar på att det är en tidsfråga nu innan Vietnam börjar nå Thailands nivåer på antalet anlända turister per år. Jag är inte säker på att det kommer att bli lika populärt, men Thailändarna är nog lite avundsjuka på den stabilitet som finns här. Stabilitet kan man ju inte säga att de haft i sitt eget land de senaste 4-5 åren. Maten får också högt betyg och kommer närmast Thailands vad gäller kvalitet och variation, i mitt tycke, av alla länder i Sydostasien. Det sägs att det finns runt 500 vietnamesiska rätter.

(13/1-11) Vaknade och kände mig bra mycket fräschare än igår. Idag har jag varit och orienterat mig i centrala Saigon. Jag är mycket imponerad på vietnameserna som verkar ha en bra tillväxt på ekonomin år efter år. Folk är enkla att ha att göra med och det mesta funkar nästan alltid bra praktiskt, trots en del språkförbistringar. Det enda som strulat lite är att jag haft sanslöst svårt att hitta en dator där man har möjlighet att konfigurera svenskt tangentbord. Men nu har jag hittat en, så det får bli hit jag går för att göra mina uppdateringar på bloggen i Saigon fortsättningsvis.

Jag har precis ätit middag i Pham Ngu Lao, som är Saigons motsvarighet till Khao San road i Bangkok. Mycket bra middag, med två öl till för 50 000 Dong (ca 17 kr).

För att ta mig till Pham Ngu Lao är jag tvungen att korsa några hårt trafikerade gator. Som vanligt så gick jag långsamt över gatan och motorcyklarna parerar och kör runt mig. Det hade precis blivit mörkt. Plötsligt känner jag ett ryck i nacken och rent reflexmässigt slår jag ut med armen och knytnäven landar mitt på näsan motorcyklisten som precis stulit mitt halsband! Han vinglar till lite, men försvinner sedan snabbt i vimlet. Jag hann inte ens tänka att jag blivit rånad första minuterna efter det hände. Otroligt professionellt gjort! En stund senare så är jag glad att jag inte blivit skadad, vilket lätt hade kunnat bli följden av det här. Jag är lite förvånad över att mitt relativt tunna silverhalsband var så pass åtråvärt. Den här typen av stöld underlättas av att man korsar gatan och motorcyklarna snuddar de gående. Dags att fortsätta kvällen i Saigon nu!

(12/1-11) Saigon (Ho Chi Minh City) är som en käftsmäll. Detta gäller särskilt för förstagångsbesökaren. Själv är jag ju relativt van vid asiatiska storstäder. Dessutom har jag varit i Saigon flera gånger tidigare, första gången redan 2003. Då det gäller trafiken lever man som farligast här i Saigon känns det som. Jag vet inte en enda storstad i Asien där man riskerar livet så ofta som i Saigon. Det här med att korsa en gata är en upplevelse i sig. Du kan glömma att vänta tills det blir trafikfritt för att du ska kunna korsa. Det funkar så att man går i konstant hastighet medan motorcyklarna (det känns som att 90% av trafiken består av motorcyklar) undviker att köra på dig. I början känns det som ett självmordsuppdrag, men man vänjer sig ganska snabbt. Alternativet är att åka taxi om man skall längre sträckor. Taxi är jättebilligt och det är enkelt att få taxichaufförerna att använda taxametern. En kilometer kostar runt 2.50 kr! Samtidigt är Saigon ganska trevligt att promenera i så länge man får ha trottoarerna för sig själv!

Jag hade tur med min bokning på booking.com, då jag fick tag i ett riktigt bra hotellrum. Hotellet heter Hoang Lien Hotel och ligger i närheten av backpacker området Pham Ngu Lao. 20 US$ per natt är ett grymt bra pris. Nyrenoverat rum med air condition, jättebra frukost, gratis internet och platt-tv (som jag i och för sig inte lär använda så mycket). Rummet är superrent och städas varje dag. Dessutom grymt bra läge i centrala Saigon med nära till allt.
Vädret är mycket svalare än de två tidigare gångerna jag besökt Saigon. Idag var det 28-29 grader i skuggan mitt på dagen. Kvällstid verkar det kunna krypa ner mot 20 grader! Detta är precis som i Thailand och stora delar av Sydostasien en av de allra bästa månaderna vädermässigt.

Det känns kul att vara tillbaka i Asien. Det tar bara några timmar så känner man sig som hemma. Jag hade dock en ganska jobbig dag med kraftig huvudvärk. Det blir nog bättre imorgon.

(11/1-11) Så var det dags för ny resa igen! Denna gång kom det mycket överraskande då jag kom över en mycket billig tvåveckorsbiljett tur och retur till Ho Cho Minh City. Avfärd 15.30 från Arlanda och jag befarar att det kommer att bli en mycket lång direktflygning till Ho Chi Minh City.