Egypten, Israel och Jordanien 2010

Kairo, Egypten

(17/12-10) Igår kväll bestämde jag mig för att börja dagen idag med att försöka skaffa mig en bussbiljett med destination södra Sinai, med avfärd någon gång under lördagen. Helst av allt ville jag få tag i en biljett som går direkt till Dahab, då jag vägrar sätta min fot i Sharm El-Sheikh. Merparten av bussarna går till Sharm El-Sheikh eftersom det är en större ort. Huvudbusstationen i Kairo heter Cairo Gateway och är relativt ny och modern. Från mitt hotell uppskattade jag att avståendet till busstationen skulle vara ca 1 km. Kartan i Lonely Planet Egypten lämnar mycket att önska och tack vare den virrade jag bort mig ganska snabbt. Hamnade på ett par andra busstationer, och när jag började fråga folk fattade de noll när jag sa Cairo Gateway. Precis när jag började misströsta och var på väg att ge upp, ser jag en skylt som det står ”Cairo Gateway” på! Jag går in på den lilla sidogatan som går ut från en av de stora artärerna genom staden, och längre bort kan jag efter en stund se busstationen. Vid biljettkontoret visar det sig att det går fyra bussar direkt till Dahab imorgon, den första klockan 07.15. Jag tog en biljett direkt på 07.15 bussen. Enligt Lonely Planet ska resan ta ca 9 timmar! Till Sharm El-Sheikh ska det ta 7 timmar, trots att det ser längre ut dit än till Dahab på kartan. Nu har jag i alla fall biljetten! Planen är att får två heldagar (söndag och måndag) i Dahab innan hemresan på tisdag. Måste kolla om det finns någon buss jag kan ta på tisdag förmiddag som passar mitt flyg från Sharm El-Sheikh till Stockholm som går 16.10. Dagens praktiska var avklarade.Vilken avslutning i Kairo passar bättre än det egyptiska museet? Jag drog dit efter lunch och efter fyra timmar var jag färdig. Skulle tippa att jag såg en fjärdedel eller mindre av allt som erbjöds. Efter att tidigare idag svurit över Lonely Planet-boken så var den ovärderlig på museet. Det finns ett helt kapitel bara om museet, som rankas som ett av världens allra bästa museum. Jag hade läst på bra dagarna innan på kvällarna, så jag var väldigt bra förberedd. Detta hade jag stor nytta av idag. Det bästa med boken är att den ger förslag på vad som är highlights, vilka man kan klara av på en halvdag, vilket var precis var jag gjorde.Entrén kostar 60 EGP och sedan kan man lösa ett ytterligare inträde till något som kallas ”Royal Mummies Room”. Priset för det är ytterligare 100 EGP, vilket är lite dyrt, men jag tvekade inte en sekund på att lösa biljetten. Precis som namnet antyder så är det mumier av kungligheter som man får se. Det är smått omvälvande att titta på lik som är ett par tusen år gamla. Bland annat Tutankhamons mamma ligger här. Överlag var det jag såg idag på detta museum det bästa jag sett på ett museum i hela mitt liv. Tutankhamons dödsmask och två sarkofager var magiska att se. Dödsmasken och den innersta sarkofagen är gjorda i guld. Masken väger ca 10 kilo och sarkofagen 110 kilo. Masken är en av de mest kända symbolerna för det antika Egypten. Egyptiska museet är verkligen ett måste när man är i Kairo!

Efter museet hade jag lite ork kvar att åka en tunnelbanestation och promenera runt lite i stadsdelen Garden city och samtidigt få min första skymt av Nilen som jag ironiskt nog inte sett ännu. Var tvungen att se lite av den innan jag lämnar Kairo, så jag promenerade någon kilometer längs med den tillbaka till downtown igen.

På kvällen blev det middag på KFC, som håller hög kvalité här i Kairo. Så även McDonalds. Efterrätten intogs på McDonalds och det blev glass och kladdkaka! Kladdkakan är underbart god, precis som den hemmagjorda i Sverige!

(16/12-10) Det visade sig att det skulle bli den stora dagen för mig i Kairo idag. Dagen för besöket till pyramiderna. Började med att åka tunnelbana till Coptic Cairo på förmiddagen som är det kristna arvet i denna stad. Stadsdelen är inte så stor så jag spenderade inte alltför mycket tid där. Sedan åkte jag tillbaka med tunnelbanan till station Sadat där jag klev av och åt lunch på KFC. En enkel resa med tunnelbana kostar 1 EGP (ca 1.20 kr)! När jag satt och åt bestämde jag mig för att försöka ta mig till pyramiderna istället för, som det var tänkt, egyptiska museet. Jag hade fått ett pris på transport till pyramiderna via mitt hotell för runt 200 EGP. Med taxi då, som väntar vid pyramiderna tills man är färdig där. Lonely Planet-boken varnar för att det är svårt att ta tunnelbana till tunnelbanestation Giza och sedan tro att man ska kunna flagga in en billig taxi de sista ca 10 km som återstår. Detta eftersom många taxi chaufförer genomskådat detta sedan länge och drar till ordentligt för folk som står utanför tunnelbanestation Giza! Men jag tänkte dra en rövare och försöka detta. Det visade sig bli en riktig succé, då jag lyckades få en taxi för 10 EGP efter att ha fått flera bud på både 40 och 50 EGP. Detta är inga pengar att hålla på med, tycker kanske någon, men i längden så kan det bli mycket mer än vad man tror.
När taxin börjar närma sig avfarten upp mot Giza höjden blir det lite trafikstockning och upp flyger ena bakdörren. In hoppar en egyptier och börjar fråga var jag kommer ifrån och om jag skall till pyramiderna. Som tur var är jag med på noterna direkt och säger ”no english”. Han fortsätter att testa franska och tyska och till och med ryska medan jag bara tittar rakt framåt hela tiden. Mycket irriterad hoppar han ur bilen lika snabbt som han kom in i den. Nu låser killen som kör centrallåset i bilen. Det dröjer dock inte inte länge förrän en liten pojke spärrar vägen och chauffören tvingas stanna och till och med släppa in honom i bilen! Denna lilla grabb är mycket ihärdig. Så pass ihärdig så han får både mig och taxichauffören att tro att entrén till pyramiderna är på en annan plats än vad den är! Jag betalar hoppar ur och inser att något är fel. I samma ögonblick så kommer ett gäng med män fram och vill att jag skall ta en kameltur. Jag bara går snabbt därifrån utan att svara och ser att entrén med biljettförsäljning ligger längre upp i backen. Bara att gå upp och köa för biljetten som kostar 60 EGP och ger tillträde till hela området med tre pyramider samt sphinxen. Det är några package tour bussar på plats och jag tycker mig skymta ett Apollo märke på en av dem. Huga. Väl inne på området möts man först av den jättelika Cheops-pyramiden som är den största av de tre stora pyramider som finns här. Efter att ha beundrat pyramiderna och gått runt och spenderat någon timme ser jag jag att package tour bussarna kör runt inne på området längs en väg som går vid sidan av pyramiderna! De fortsätter upp till en liten höjd med utsikt över området och pyramiderna. Plötsligt inser jag att jag är den som får de bästa vyerna som går till fots och dessutom kan nå de högsta sanddynerna! I det stora hela så är jag ensam nästan överallt jag går förutom några egyptier som vill sälja kamelturer. Vilken fullständig lycka. Det känns som att det bara är jag och pyramiderna! Jag trodde det skulle vara som ett slagfält med turister överallt i öknen kring pyramiderna, det var vad jag förväntat mig. Man får säga vad man vill men denna plats är verkligen något speciellt med. Jag avslutar med Sphinxen där man även kan göra entré eller exit till området. Runt Sphinxen var det regelrätt trängsel mellan turisterna och nästan bråk om bästa platserna för att fotografera. Efter Sphinxen var jag bara totalt lycklig och helnöjd med mitt besök. Medan charterturisterna bara hade att hoppa in i sin buss (ibland klev de aldrig ens av), så påbörjade jag min kamp för att hitta en taxi som kunde ta mig tillbaka till Giza tunnelbanestation. Nu hade jag en fördel, jag visste att man kunde åka för 10 EGP. Det tog inte så länge förrän jag lyckades hitta en kille som ville köra för det. Resan tillbaka till downtown gick utan några problem. Dock var tåget otroligt packat med folk. Har nog aldrig åkt så trångt på ett tunnelbanetåg i hela mitt liv! Istället för hotellets 200 EGP, så hade jag fått transportdelen till och från pyramiderna  för 22 EGP! Självklart kunde jag inte hålla mig från att berätta det för hotellpersonalen! Nedan kommer först ett par bilder från Coptic Cairo och sedan mer bilder från dagens, ja kanske en av hela resans höjdpunkter: Pyramiderna i Giza. Cheops, Chepren och Mycerinus. Inte att förglömma, Sphinxen. Oj vad jag är glad, nöjd och belåten just nu!
Första gången jag åker tunnelbana i Kairo. Det är nog den billigaste jag åkt i mitt liv i alla fall. 1.20 kr per biljett!
Monastery & Church of St George coptic Cairo, Kairo.
Hanging church, coptic Cairo, Kairo.
Detaljer utanför Hanging church, coptic Cairo, Kairo.
Inuti Hanging church, coptic Cairo, Kairo.
Gatuscen coptic Cairo, Kairo.
Åtta bilder ovan från coptic Cairo. Centrum för kristendomen i Egypten.

Första åsynen av Cheops, som är den största (146 meter hög när den var som högst, numera får man dra bort ca 9 meter) av pyramiderna, gör att man får gåshud!
Detaljstudie av Cheops ena sida. Betänk att varje block väger runt 2.5 ton och att pyramiden består av ca 2.3 miljoner stycken!
Stefan framför Cheops pyramiden.
Kairo kryper allt närmare pyramiderna.
Cheops pyramiden.
Chephren pyramiden. Denna pyramid ser större ut än Cheops, men det beror på att den står på en högre höjd. Den var 136 meter när den byggdes.
Chephren pyramiden i förgrunden med Cheops pyramiden i bakgrunden.
Mycerinus pyramiden med en orginalhöjd på 66.5 meter. Numera är den 62 meter. På dess norra sida varifrån bilden är tagen, kan man se en skada som härrör från ett försök att montera ned pyramiden, av en man som hette Malek Abdel Aziz.
Mycerinus pyramiden söderifrån.
Del av Kairo uppifrån Giza höjden.
Öknen vid pyramiderna. Jag var helt ensam här ute och promenerade. Utsikten över pyramiderna var magnifik!
Mycerinus, Chephren och Cheops i en och samma bild.
När jag kom över en av sanddynorna hittade jag en herrelös kamel. Det utmynnade i ett bra fototillfälle!
Från vänster til höger: Cheops, Chephren och Mycerinus.
Stefan framför Chephren pyramiden.
Nedfallna stenblock framför Chephren pyramiden.
Chephren pyramiden känns lätt igen på att den har kvar en del av sin kalkstensbeläggning på toppen. Företställ dig att hela pyramiden var täckt med ett kalkstenslager. Snacka om att glimra i solen! I och med att lagret i stort sett försvunnit så är pyramiden mycket mer sårbar för väder och vind. Alla tre pyramiderna var heltäckta urpsprungligen.
Chephren pyramiden sedd från ena hörnet.
Lampor för att lysa upp pyramiderna i mörker.
Sphinxen bakifrån.
Sphinxen.
Stefan framför Sphinxen.
Sphinxen med Cheops pyramiden i bakgrunden.
Sphinxen framifrån.
Trångt upp til Metro station Giza. Jag är på väg hem till downtown Kairo efter besöket till pyramiderna.
Tahrirtorget (Befrielsetorget), centrala Kairo.
Utmattad men lycklig efter en oförglömlig dag! Totalt spenderade jag ca 4 timmar vid pyramiderna. Hur ofta i livet får man chansen att kolla in pyramiderna på nära håll?

(15/12-10) Åtta timmar sightseeing till fots i framförallt stadsdelen islamic Kairo. Har även besökt Al-Ahar park som är Kairos enda riktiga park som dessutom har utsikt över stora delar av staden. När man går så här får man en rätt så bra inblick över hur gigantiskt stor denna stad är. Folk är enkla att ha att göra med och man möts av en del leenden här och där. Trafiken verkar vara det enda som är någorlunda farligt här. Faktum är att staden är väldigt bra att erövra till fots, stadsdel för stadsdel. Det är mycket skitigt och mycket dålig luft här. Det talas om att staden har ca 20 miljoner invånare vilket jag inte betvivlar. Nedan lite bilder från min första heldag i Kairo.
Utsikt från mitt hotellrum i morse. Vackert? Vet inte det.
Trafiken i Kairo är grym!
Brödförsäljning i islamic Cairo, Kairo.
Al Hussein moskén, Kairo.
Inne i Al Hussein moskén, Kairo.
Gatuscen islamic Cairo, Kairo.
Arkitektur islamic Cairo, Kairo.
Mera bröd till salu, islamic Cairo, Kairo.
Entre till museum islamic Cairo, Kairo.
Al-Hakim moskén, islamic Cairo, Kairo.
Gatuscen islamic Cairo, Kairo.
Slumbebyggelse i Kairo.
Försäljning av fisk i islamic Cairo, Kairo. Fiskarna är inte prickiga. Det är flugor på dem!
Bazaar i islamic Cairo, Kairo.
Affär i islamic Cairo, Kairo.
Kryddförsäljning i islamic Cairo, Kairo.
Klädaffär i islamic Cairo, Kairo.
Gatuscen i Kairo.
Megamycket trafik i Kairo!
Al-Azhar park, Kairo.
Vy över Kairo från Al-Azhar park.
Egyptiska vänner i Al-Azhar park, Kairo.
Stefan i Al-Azhar park, Kairo.
Gatuscen i närheten av Citadel, Kairo.
De två moskéerna som ligger nedaför Citadel, Kairo.
Skoputsning i Kairo.
Bostadshus i centrala Kairo.
Enorma folkmassor på gatan på eftermiddagen i Kairo.
Omfattande sightseeing till fots i Kairo under en hel dag ger en bra bildskörd!

(14/12-10) Upp klockan 05.30 för att ta en taxi till busstationen i Petra tillsammans med Heidi. Mycket kall natt för oss båda eftersom elementen på våra rum inte fungerat på hela natten. Jag hade tre tjocka filtar hela natten. När vi ätit frukost checkar vi ut och går ut på gatan och vinkar in en taxi. Planen var att ta 07.00 bussen till Aqaba, men först en taxi till busstationen i Petra då. När vi väl hoppat in i en taxi så lyckas taxichauffören få oss att välja att låta honom köra oss hela vägen. Först mig till den israeliska gränsen och sedan Heidi till hamnen i Aqaba. Heidi skulle ta båten till Nuweiba i Egypten och jag skulle till Kairo. Vi gjorde upp ett pris om 30 JD för de ca 13 milen. Det var mycket skönt att slippa krångla med lokalbussen.Nu fick vi en chans att i ett par timmar se en stor del av Jordanien. Förra gången vi åkte den här vägen var det becksvart. Betänk också att vi fick betala 60 JD den gången! Taxichauffören visade sig vara mycket trevlig och lugn. Vi stannade på några platser för att ta lite foton längs den vackra vägen. Vi hade kunnat stannat mer, men vi ville komma fram så fort som möjligt.

Jag var den som blev avlämnad först och jag tog farväl av Heidi vid gränsen till Israel. Gick igenom immigrationen med de sedvanligt konstiga frågorna från israelerna. Bland annat så ville de veta om jag tilltalades med Stefan eller Mikael i förnamn. Sedan gick de igenom hela min packning. Först fick jag betala departure tax på den jordanska sidan på 8 JD. Sedan efter en taxiresa för 20 USD fick jag betala 32 USD i departure tax för att komma ur Israel. Efter en timme i landet! Precis som på vägen hit fick jag utstå en massa trakasserier av taxichauffören angående min destination, Kairo. Livsfarlig stad med 40 miljoner invånare. Stanna här i Eilat, muslimer kan man inte lita på. När jag försökte rätta honom och berätta att Kairo har drygt 20 miljoner invånare fortsatte han bara att mala på. Dålig reklam för Israel. Bara att småle tillbaka och hålla med om det mesta. Det fungerar bäst.

Över på den egyptiska sidan visste jag direkt var jag skulle gå för att komma till busstationen, jag hade varit här förr. Det är bara ca 1 km från gränsen mot Israel till busstationen i Taba. När jag kom gåendes in mot busstationen är det bara två personer där, och båda är västerlänningar. En kille från Australien och en från Argentina. Det visar sig att killen från Australien var på väg till Dahab och killen från Argentina på väg mot Kairo. Klockan är nu 10.00. Jag har en osannolik tur, nästa buss till Kairo går 10.30 och kostar 70 EGP! Restid ca 6 timmar tvärs igenom Sinai över till Suez kanalen och sedan vidare till Kairo.
Petra ifrån ovan, Jordanien.
Eilat sett ifrån motorvägen i Jordanien.
På väg ut ur Jordanien och in i Israel.
In i Israel.
Precis över Israels gräns i Taba, Egypten. Busstationen i Taba ligger en bit längre ned längs vägen.
Någonstans i Sinai öknen på väg mot Kairo.
Bilderna ovan sammanfattar min dagslånga resa mellan Petra i Jordanien och Kairo i Egypten på ett bra sätt.

Ganska precis 16.30 kommer vi fram till en mindre busstation i Kairo som heter Abbassyia. Den stora huvudstationen i Kairo heter Cairo gateway och det var den jag hoppades att vi skulle bli avsläppta vid. Då hade jag kunnat ta mig till fots till downtown Kairo. Argentinaren skulle träffa en kompis i Giza, så han var tvingad att ta taxi oavsett var vi blev avsläppta. Efter att ha försäkrat oss om att vi var på Abbassyia stationen börjar vi förhandla med en taxi chaufför som vill ha 100 EGP för att köra mig till downtown och sedan argentinaren till Giza. Jag sa till honom att han var alldeles för dyr och vi gick vidare. Nästa taxichaufför vill ha 50 EGP och jag säger 40 EGP Då går han med på det och vi är överens. Jag betalar en fjärdedel till argentinaren och vi drar mot downtown. Jag hoppar ur i downtown ca 20 minuter senare. Det är rätt så proppat med trafik eftersom vi anlänt till Kairo precis när rusningstrafiken börjat. Jag hade bett att bli strategiskt avsläppt så att jag genast kunde börja gå efter kartan i Lonely Planet Egypt boken. Jag har valt ut ett hotell som heter Select hotel och dit hittar jag snabbt. Hotellet ligger på åttonde våningen i en gammal byggnad och rummen har balkonger med utsikt över downtown Kairo. Det visar sig vara ett väldigt mysigt ställe som drivs av en fransyska och en egyptier. Fransyskan är mycket trevlig och jag känner mig som hemma redan efter några minuter! Rummet kostar 120 EGP. Klockan är ca 18.00 när jag checkat in och det är dags för dagens första måltid. Jag skakar av hunger när jag kommer ut från hissen i hotellet och går ut på gatorna i Kairo för att leta ett bra ställe att äta på. Hittar ganska snabbt ett som heter Gad, där de säljer pizza, kebab och pasta bland annat. Efter att ha ätit en halvdan pizza kommer den lilla lyckokänslan smygandes när jag går tillbaka till hotellet. Jag är äntligen i Kairo!