Polen, Italien, Vatikanstaten, Belgien och Luxemburg 2016

Warszawa, Polen

(28/5-16) Idag är det min sista heldag i Warszawa. Jag bestämde mig för att ha en kamerafri dag idag, vilket kan vara skönt ibland. Första halvan av dagen blev att kolla in lite kläder. Det blev aldrig att jag kollade några kläder igår. Det slutade med att jag köpte två par jeans på H&M.
Eftermiddagen och kvällen har uteslutande spenderats i gamla staden. Det har varit fantastiskt väder hela dagen och ikväll vid 22-tiden är det 21 grader ute. Gamla staden var som en enda stor folkfest ikväll. Jag åt middag på fantastiska Restauracja Pod Samsonem. vad du än gör, missa inte denna restaurang om du åker till Warszawa!

(27/5-16) Det som fattades att göra för mig i Warszawa var att besöka Museum of the History of Polish Jews. Jag åkte dit så att jag var på plats strax efter öppningen klockan 10.00. Det var otroligt mycket folk redan från start och det blev mer och under de närmare tre timmar som jag befann mig där. Jag hade kunnat spendera ännu längre tid än tre timmar om jag hade kollat in precis allt som erbjuds. Museet är en makalös berättelse om judarnas historia under de senaste 1000 åren. Det här museet slog Warsaw Rising Museum med hästlängder. Från att ha varit helklart väder hela förmiddagen så började det komma rätt så kraftiga skyfall på eftermiddagen. Temperaturen har legat runt 25 grader i skuggan idag vilket inte är så mycket att klaga på.

Det blir att ta det lugnt resten av dagen. Mot förmodan kan det kanske bli att jag handlar lite kläder!
I väntan på tunnelbanetåget på station Świętokrzyska, Warszawa.
Ghetto Heroes Monument, till minne av de som förlorade sina liv i upproret i Warszawa 1943.
03-Warsawa_27_maj
04-Warsawa_27_maj
Lunch i gamla staden, Warszawa.
Gamla staden, Warszawa.
Stefan på Castle Square, gamla staden i Warszawa.
Ovan lite bilder från dagens äventyr i Warszawa.

(26/5-16) Idag var planen att åka och besöka Museum of the History of Polish Jews, Łazienki Park och Palace of Culture and Science. När jag kom ner i tunnelbanestation Dworzec Wileński som ligger ett stenkast från mitt hotell, blev jag väldigt förvånad. Klockan var strax efterklockan nio på morgonen och det var nästan folktomt. Det första jag tänkte på var att det kunde vara ett bombhot och att stationen var utrymd. Efter att ha pratat med en av vakterna på stationen som knappt kunde någon engelska, lyckades jag få fram att det var helgdag i Polen idag. Vad det var för helgdag framgick inte. Jag insåg att åtminstone ett par av de ovanstående sevärdheterna eventuellt inte skulle ha öppet idag. Jag hade inte någon möjlighet att kolla öppettider då jag inte hade någon telefon med mig. Jag bestämde mig för att fullfölja mina planer och samtidigt ha lite beredskap för att göra något annat ifall något av ovanstående var stängt. Det började inget vidare då det visade sig att Museum of the History of Polish Jews var stängt.
Jag såg i min guide att det finns ett monument som heter Umschlagplatz i närheten av Museum of the History of Polish Jews så jag tog en promenad dit istället. Umschlagplatz var den plats i Warszawa där man samlade judar från gettot för vidare transport till gaskamrarna i Treblinka. Man uppskattar att 265 000 judar gick detta öde till mötes. Det är fruktansvärt svårt att ta in sånt här.
Efter Umschlagplatz fortsatte jag min promenad ända upp till Citadel och sedan vidare till metrostation Plac Wilsona från vilken jag åkte till station Politechnika. En bit från station Politechnika ligger Łazienki Park som var min destination. Innan jag gick bort till Łazienki Park så åt jag lunch på en av Warszawas bästa indiska restauranger, Tandoor Palace. Jag blev riktigt nöjd med min lunch. Mycket smakrik högkvalitativ indisk matlagning bjöd dom mig på!

Efter att ha tillbringat ett par timmar i Łazienki Park gick jag upp till Palace of Culture and Science som var öppet! Palace of Culture and Science är en byggnad som är hatad av polackerna. Polen fick byggnaden i present av Sovjet. Byggnaden hette först Joseph Stalin Palace of Culture and Science. Byggnaden uppfördes mellan 1952 och 1955. Efter att ha åkt upp i Palace of Culture and Science (observatoriet ligger på 114 meter) som är Polens högsta byggnad med sina 237 meter, så kände jag mig mer än nöjd för idag.

På väg hem till hotellet hände en rolig grej. Vid byte från linje M1 till M2 så blev jag tilltalad av en man som höll i något som såg ut som en kreditkortsterminal. Jag hade precis klivit ur tunnelbanevagnen och tagit mina första steg på perrongen när detta hände. Jag tittade bara på honom och skakade på huvudet och skyndade vidare mot byte till linje M2. Plötsligt känner jag att två personer kommer ikapp mig bakifrån och tar tag i mina armar. Jag vänder mig om och ser två poliser och personen som tilltalade mig en stund innan en bit bakom. Jag vänder mig mot den ena polisen och förklarar att jag inte kan polska och undrar vad dom vill. Det ska visa sig att det var fråga om en biljettkontroll som jag bara avfärdade och försökte undkomma! Inte undra på att biljettkontrollanten kallade på förstärkning! Efter min förklaring och uppvisande av en giltig biljett så blev det stora leenden från alla tre. De insåg att utlänningen inte hade någon möjlighet att förstå att det var biljettkontroll.

När jag lämnade hotellet på morgonen så var jag osäker på om jag skulle klara mig med endast t-shirt idag då det kändes lite kyligt i luften. Det var också mulet och det såg ut som att det skulle komma regn. Vid 11-tiden klarnade vädret upp och blev helklart. 25-27 grader har det varit som mest idag. Helt perfekt väder för min smak!
Monument längs gatan Marszałkowska i centrala Warszawa.
Längs gatan Marszałkowska i centrala Warszawa.
På väg till Umschlagplatz passerade jag detta bostadsområde, Warszawa.
Umschlagplatz, platsen där judarna samlades inför transporten till Treblinka och döden.
I närheten av Warszawa Gdańska tågstation, Warszawa.
Warszawa Gdańska tågstation, Warszawa.
Warsaw Citadel, Warszawa.
Brama Stracen, Warsaw Citadel, Warszawa.
Park vid Warsaw Citadel, Warszawa.
Hus i stadssdelen Stary Żoliborz, Warszawa.
Plac Wilsona, Warszawa.
Blommor till salu på Plac Wilsona, Warszawa.
Plac Zbawiciela, Warszawa.
Restaurang Tandoor Palace en bit söder om Plac Zbawiciela, Warszawa
Restaurang Tandoor Palace, Warszawa.
Jag tycker dom här övergångsställena på cykelbanorna i Warszawa är så häftiga. Aldrig sett sådana förut. Här är jag på väg till Łazienki Park.
I närheten av Łazienki Park, Warszawa.
Łazienki Park, Warszawa
Den stora genomfartsleden Armii Ludowej vid Łazienki Park, Warszawa.
Church of the holy redeemer, Plac Zbawiciela, Warszawa.
Plac Konstytucji, Warszawa.
Vid gatan Aleje Jerozolimskie, Warszawa.
Palace of Culture and Science, Warszawa.
H&M är stora över hela Europa, Warszawa.
I väntan på hissen upp till 30:e våningen på 114 meters höjd, Palace of Culture and Science, Warszawa.
Folk solar på 30:e våningen, Palace of Culture and Science, Warszawa.
30:e våningen, Palace of Culture and Science, Warszawa.
Utsikt från 30:e våningen, Palace of Culture and Science, Warszawa.
Taket vid hissen på 30:e våningen, Palace of Culture and Science, Warszawa.
Monument vid Palace of Culture and Science, Warszawa.
Trappa ned till metrostation Centrum, Warszawa.
Dagens bildskörd ovan från Warszawa.

(25/5-16) När jag gick ner för att äta min första frukost på Hetman Hotel i morse hade jag bestämt mig för att stryka Vitryssland från listan över destinationer denna resa. Det finns oerhört mycket att se i Europa. Jag har numera varit i rätt många länder i Europa, vilket gör att jag får anstränga mig lite hårdare för att hitta något nytt land att åka till.

Det blev en dag full av sedvanlig sightseeing istället. Först tog jag mig till gamla staden där jag tog mig direkt till Royal Castle. Royal Castle var riktigt bra och väl värd entrén på 23 Zloty. Sedan blev det att flanera runt i den vackra gamla staden som precis som Royal Castle är återuppbyggd sedan andra världskriget. Jag besökte några kyrkor och åt lunch på en jättetrevlig restaurang med fantastiskt god mat. Restaurangen heter Restauracja Pod Samsonem och ligger i New Town. Jag hade en sak till på listan för idag, Warsaw Rising Museum som rankas som ett av Warszawas bästa museum. Man avhandlar historien om stadens heroiska uppror mot den tyska ockupationsmakten under andra världskriget. Upproret var dömt att misslyckas redan från start och slogs mycket riktigt ned brutalt av tyskarna. Entrén till museet på 18 Zloty var även det väldigt prisvärt. Jag spenderade 2-3 timmar i museet och var väldigt nöjd när jag gick därifrån. Nu var jag rätt så trött och åkte tunnelbana hem till hotellet. En väldigt lyckad dag har det varit med bra väder förutom ett tag under eftermiddagen då det regnade. Det regnade under tiden jag var på Warsaw Rising Museum så det berörde mig inte så mycket.
Church of the Holy Cross, Warszawa.
Monument to Adam Mickiewicz, Warszawa.
Arkitektur längs Krakowskie Przedmieście, Warszawa.
St. Anne's Church, Warszawa.
Vid Castle Square, gamla staden i Warszawa.
Castle Square, gamla staden i Warszawa.
Royal Castle, Warszawa.
Sigismund III Vasa column, Castle Square, gamla staden i Warszawa.
Entrén till Royal Castle, Warszawa.
Barbican, Warszawa.
Gatan ul Freta är kantad av restauranger med uteserveringar. I mitt tycke är detta det bästa området i Warszawa att äta på.
Restauracja Pod Samsonem, Warszawa.
Lunch på Restauracja Pod Samsonem, Warszawa.
Monument to the Warsaw Rising, Warszawa.
Entrén till Warsaw Rising Museum, Warszawa.
Bilder ovan från dagens sightseeing i Warszawa.

(24/5-16) Det är med stort nöje och stor spänning jag har sett fram emot att få åka tillbaka till Polen igen. Sist det begav sig var 2010. Den gången besökte jag två städer, Poznan och Krakow. Jag minns det som om det vore igår hur imponerad jag blev av dessa båda städer. Färgglatt, trevligt och en bra prisnivå. Landet har många vackra kyrkor att utforska också, vilket är en extra bonus för mig som älskar kyrkor!

Denna gång har jag lyckats få tag i en enkelbiljett till Warszawa från Skavsta för 89 kr med Wizz Air. För sex år sedan blev det en enkel med Wizz Air till Poznan för några hundralappar. Flyg blir bara billigare och billigare!

Officiell avgångstid var 08.35 från Skavsta. Planet var försenat från Warszawa så vi kom inte iväg förrän 09.10. Landning på Warszawas Chopin-flygplats klockan 10.30 efter en försening på 20 minuter. Resan gick helt perfekt och vädret var fantastiskt bra.

Det var mycket enkelt att ta sig in till Hotel Hetman i stadsdelen Praga med kollektivtrafik från flygplatsen. Tog tåget från flygplatsen och gick av vid station Warszawa Stadium och promenerade sedan därifrån en dryg kilometer till hotellet. Efter att ha checkat in så tog jag en promenad över bron från Praga till gamla staden i centrala Warszawa. Hittade efter en kort stunds sightseeing en trevlig restaurang med billig och god mat några kvarter utanför alla turistrestauranger i gamla staden.
På tåget från Chopin-flygplatsen mot centrum, Warszawa.
Några kvarter från mitt hotell i stadsdelen Praga, Warszawa.
Framme vid gatan Klopotowskiego som är den gata där Hotel Hetman ligger, Warszawa.
Hotel Hetman, Warszawa.
Mitt rum på Hotel Hetman, Warszawa.
Från balkongen till mitt rum på Hotel Hetman, Warszawa.
Ovan bilder från min resa från flygplatsen till hotellet, samt bilder från hotellrummet.

Śląsko-Dąbrowski-bron över floden Vistula i riktning mot gamla staden, Warszawa.
Fiske i floden Vistula nedanför Śląsko-Dąbrowski-bron, Warszawa.
Floden Vistula från Śląsko-Dąbrowski-bron, Warszawa.
National Stadium, Warszawa.
Royal Castle, Warszawa.
Bilder från promenaden till gamla staden från mitt boende i stadsdelen Praga. jag har medvetet utlämnat bilder som jag tog idag i gamla staden då jag återkommer med bilder därifrån imorgon.

Efter maten så började jag fokusera på att ta mig till den vitryska ambassaden som ligger rätt så långt ifrån centrum. Ett av de viktiga målen med denna resa är att åka till Vitryssland. Jag åkte först tunnelbana till station Wilanowska och sedan gick jag därifrån. Det visade sig att jag kollat fel eller missbedömt skalan på kartan. Fem till sex kilometer blev promenaden till slut innan jag var framme! Inne på ambassaden röntgades både min väska och jag själv innan jag fick komma in. Säkerheten var förvånansvärt hög och kändes nästan överdriven. Som världen ser ut idag kanske det är befogat. Jag pratade med säkerhetskillen som var väldigt insatt i viseringsreglerna. Det jag var ute efter var att jag ville få en uppfattning om jag hade allt som krävdes för att söka visum redan idag då jag ändå hade slitit för att ta mig till ambassaden. Innan jag åkte hemifrån hade jag fått Länsförsäkringar att skriva ett speciellt dokument angående min hemreseförsäkring som styrker att min försäkring gäller i Vitryssland. Jag visade honom detta dokument. Han tog dokumentet och gick iväg med det till en annan ambassadperson. Efter en stund kommer han tillbaka och skakar på huvudet. Inte helt otippat kommer han med beskedet att försäkringen inte gäller i Vitryssland. Han pekar på ett annat hus på tomten och säger att där kan jag få köpa en försäkring. Tråkigt bara att personalen som jobbar med dom delarna hade gått hem för idag. Jag inser att min plan att lämna in passet för visumansökan idag har krossats. Visumet kommer att kosta mig 120 Euro i och med att jag behöver expresservice för att hinna få det innan helgen. Expresservice innebär att man får visumet inom 48 timmar. Vanlig taxa är 60 Euro vilket innebär en väntan på 5-8 bankdagar.
En av nedgångarna till tunnelbanestation Wilanowska, Warszawa.
Den långa promenaden till Vitrysslands ambassad i solen idag gick mestadels längs denna väg, Warszawa.
Vitrysslands ambassad i Warszawa. Den ser mer fängelseliknande ut än andra ambassader i området!
Bilder ovan från den tidsödande resan till vitryska ambassaden.

Ikväll sitter jag således med ett svårt beslut. Ska jag fixa visum imorgon eller bara glömma Vitryssland och göra något annat av denna resa istället? Just nu lutar det åt att jag hoppar Vitryssland. Det kommer nog fler tillfällen att se landet. Tråkigt att dom själva inte inser hur mycket de förstör sin egen turistindustri med dessa besvärliga regler. Om jag ändrar mig är det bara att åka och försöka igen tidigt på förmiddagen imorgon. Det blir en spännande dag i morgon under förutsättning att jag fortsätter med Vitryssland-spåret.
Inne i shoppingcenter Pasaż Wileński, Warszawa.
På kvällen var jag på shoppingcenter Pasaż Wileński. Efter att ha tagit bilden ovan kom två vakter framrusande och bad mig sluta fotografera!