Ukraina, Moldavien, Transnistrien (utbrytarrepublik), Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Kosovo 2015

Kotor, Montenegro

(12/10-15) Vicky som jag hyr rum av här i Kotor värnar om min ekonomi. Hon varnade mig redan första dagen för en del restauranger i gamla staden som bara tog en massa betalt utan att leverera bra mat. Jag fick tips av henne om två bra restauranger utanför murarna. Den ena av dem käkade jag middag på igår kväll och den andra åt jag lunch på idag. Sedan testade jag en restaurang i gamla staden (innanför murarna) till middag ikväll. Precis som väntat så var det inte bara närmare halva priset utan också bättre mat utanför murarna. Vicky har till och med bra rykte på booking.com då det gäller att ta hand om sina gäster väl. Det är väldigt trevligt att bli bemött så, då det för det mesta är rätt så sterilt hur man blir bemött när man checkar in. Oftast är det mycket trevligare att checka in i en lägenhet än i ett hotell. Då får man ett mottagande som är mer personligt.

Jag bor billigast på hela resan här i Kotor. Det är en ren slump. Det är så mycket som styr hur jag väljer mitt boende. Läget och andra människors recensioner är nog de två enskilt viktigaste parametrarna. För att jag ska väga in recensionerna måste det vara minst ett hundratal skrivna om det aktuella boendet. Att välja ut boenden via booking.com har blivit till en liten konst för mig. Det har fungerat extremt bra under hela resan förutom vid ett par tillfällen. Vid ett tillfälle har det inte funnits något boende på aktuell adress, eller så har personen jag stämt träff med inte dykt upp. Det här gäller uteslutande lägenheter.

Jag fick i stort sett min väderönskan uppfylld idag. Det blev växlande molnighet under dagen utan nederbörd. På kvällen blev vädret helklart och det var bara 11 grader när jag gick ut i t-shirt för att äta middag. Igår kväll vid samma tid var det 17-18 grader så det var stor skillnad.

Tack vare att vädret blev hyfsat idag kunde jag göra allt jag hade tänkt här i Kotor. Först en rejäl runda i gamla staden och sedan klättring upp på berget längs ringmuren som går nästan ända upp till toppen av berget bakom gamla staden. Naturen och staden är bedårande vackra. Gamla staden i Kotor är nog den mysigaste jag någonsin besökt. Klättringen upp längs ringmuren gjorde att jag var genomsvettig när jag nådde toppen. Runt 260 meter över havet har jag läst att toppen av ringmuren ligger på. Ringmuren byggdes under medeltiden för att skydda Kotor från invasion. Man blir imponerad när man inser vilken arbete det måste att ha varit att bygga allt detta upp längs bergväggen. Går man i lagom fart så tar det ca två timmar att gå upp och ner. Minst en liter vatten är bra att ha att ha med sig, särskilt om det är sommarhetta.
Hamnen i Kotor.
The Church of Our Lady of Remedy på St John's mountain, Kotor.
Turister utanför gamla staden i Kotor.
Entrén till gamla staden i Kotor.
Kotor har ett kattmuseum som tyvärr var stängt under min vistelse i staden.
Del av stadsmuren med St John's mountain i bakgrunden, Kotor.
Turister utanför gamla staden i Kotor.
Promenaden vid hamnen i Kotor.
Gamla staden i Kotor.
Stadsdelen Skaljari, Kotor.
Del av stadsdelen Skaljari och hamnen i Kotor.
Del av stadsmuren, Kotor.
Del av hamnen, Kotor.
På väg uppför St John's mountain, Kotor.
The Church of Our Lady of Remedy med bay of Kotor i bakgrunden.
Stadsdelen Skaljari sedd uppifrån St John's mountain, Kotor.
St John's fortress, St John's mountain, Kotor.
Gamla staden i Kotor sedd från St John's mountain.
Bay of Kotor sedd från St John's mountain.
Del av stadsdelen Skaljari sedd uppifrån St John's mountain, Kotor. Mitt boende och busstationen är med på bilden.
Utsikt över bay of Kotor från St John's mountain.
St John's mountain, Kotor.
Uppe på St John's fortress, St John's mountain, Kotor.
Katt uppe på St John's mountain, Kotor.
Fina blommor uppe på St John's mountain, Kotor.
På väg ner från St John's mountain, Kotor.
St John's fortress, St John's mountain, Kotor.
Bilder ovan från min dag i vackra Kotor som finns upptagen på Unescos världsarvslista. När det är så här vackert är det svårt att välja ut de bästa bilderna. Det är förklaringen till att många bilder är på liknande motiv.

Det blev några bilder innan solnedgången också.
Solnedång över bay of Kotor.
Kryssningsfartyget Viking Star i hamnen i Kotor.
Ubåtar i hamen i Kotor.
Vädret blev helklart på kvällen vilket gjorde att jag tog med mig kameran ut en sväng. Lite svårt att få bra bilder då bergen som omger Kotor skymmer solen.

(11/10-15) Precis som Dubrovniks gamla stad och Splits Diocletianus palats så finns gamla staden i Kotor på världsarvslistan. Idag var det dags för mig att åka till Kotor i Montenegro. Jag hade en bussbiljett med avgång klockan 11.00. Eftersom det har regnat oavbrutet i ett par dygn nu så hade jag ren tur när jag gick till busstationen eftersom det var uppehåll då. Jag har suttit inne rätt mycket sista dygnet på grund av det dåliga vädret så jag kände att jag ville få den här promenaden till busstationen innan jag skulle sätta mig i bussen. Det visade sig att bussen var en halvtimme försenad. Mig gjorde det absolut ingenting med förseningen. Värre var det för de tre kinesiska grabbarna från Peking som hade ett flyg till Budapest från Tivat som ligger sex kilometer från Kotor. Avgången var 15.20 så det började se riktigt illa ut för grabbarna. När vi nådde gränsen mellan Kroatien och Montenegro tog det otroligt lång tid och allting verkade väldigt oproffsigt. Det var strul med passen och en del konstigt tjafs med de asiatiska passagerarna. När bussen började rulla så var det en kille från Spanien som fortfarande inte fått tillbaka sitt pass! Riktigt dåligt. Mitt pass tog dom inte ens i beslag för inspektion. Gränspolisen kollade bara lite snabbt på det och sedan fick jag tillbaka det direkt. Ibland känner man sig privilegierad med sitt svenska pass

Bussen kom fram till kotor 14.15 efter en magiskt vacker resa. Landskapet vid kusten här i Montenegro påminner mycket om det norska, med höga berg och fjordar. Även om det de facto egentligen inte är fjordar här så är det ändå en bra liknelse. Temperaturen här är mer i mitt tycke. Det dåliga vädret jag hade i Dubrovnik fortsätter här i Kotor. Det kraftiga lågtrycket som ligger över Balkan just nu verkar täcka en stor yta. Vädret påverkar ju färgerna i naturen, men jag måste säga att jag tycker att det var otroligt vackert trots det extremt gråa vädret. Imorgon hoppas jag på lite solglimtar så att jag får ett bra utbyte av vistelsen i Kotor.
I närheten av Kotor, Montenegro.
Ett par bilder tagna på bussen mellan Dubrovnik och Montenegro.