Panama och Costa Rica 2015

Santa Catalina, Veraguas, Panama

(8/2-15) Det var lite större vågor idag. Jag hyrde ingen bodyboard men kroppssurfade i över en timme. Var några timmar totalt på stranden. Har snackat med folk om båtar ut till isla Coiba idag igen. Samma visa som igår, det vill säga dom båtar som går är fullbokade för imorgon. Antar att det endast är dykare som är med på dessa båtar. Det är extremt svårt att få någon information här, särskilt när man inte kan spanska så bra. Min spanska-inlärning fortsätter dock och jag tänker inte ge mig förrän jag kan ta mig fram bra på spanska. Det blir bra för kommande resor till denna del av världen. Jag är glad att ha fått sett Santa Catalina som jag hört och läst så mycket om. Hit åker jag gärna igen, särskilt med ett större sällskap. Då kan man chartra en båt till isla Coiba som skall vara var mycket sevärt.

När jag kom hit bokade och betalade jag i förskott för fem nätter på Hotel Brisa Mar. Jag har nu bestämt mig för att åka till Panama city tidigt imorgon bitti. Jag förklarade situationen för damen som äger hotellet. Hon kan för övrigt i stort sett ingen engelska. Jag ville göra ett försök att få tillbaka pengarna för två av fem nätter, vilket visade sig inte vara några problem alls. Hon gav mig ett väldigt vänligt bemötande. Nu kommer jag att få en chans att utforska Panama city i lugn och ro. Trots mycket knaggliga wifi-uppkopplingar som endast finns på ett fåtal restauranger här, har jag lyckats boka om från två till fyra nätter på Hotel Tower House Suites i Panama city. Samma hotell som jag bodde på när jag kom till Panama city för fyra veckor sedan. Jag trivdes bra på hotellet och det känns väldigt bra att veta vad man får när man kommer fram till storstaden. 55 USD per natt kostar det den här gången, vilket är mycket prisvärt.

Det sägs att det skall ta 6-7 timmar härifrån till Panama city. Jag antar att halva den tiden kommer spenderas på bussarna mellan Santa Catalina, Sona och Santiago. Jag vet att det går mycket snabbare att ta sig fram längs Interamericana på sträckan från Santiago till Panama city än sträckan från David till Santiago. Det beror på att man håller på att uppgradera sträckan David till Santiago.

Det blev inte så många bilder tagna i Santa Catalina av någon anledning. Jag kanske kände för att koppla av från fotograferandet lite också. Skönt att nästan vara helt avskuren från världen i några dagar. Sola lite, och kolla in duktiga surfare. De här dagarna var det inte speciellt bra vågor så det var lite otur.
En liten bildsammanfattning av min vistelse i Santa Catalina nedan.
På busstationen i Sona i väntan på bussen till Santa Catalina. Jag trodde länge att det var bussen på bilden som skulle ta mig till Santa Catalina. Om det vore så väl!
Det här är bussen som tog mig från Sona till Santa Catalina.
Inne i den gamla rostlagade bussen med blommiga säten. Resan gick bra till Santa Catalina.
Karta över Santa Catalina i centrala Santa Catalina.
Centrala Santa Catalina. Santa Catalina är mycket litet och det är bara en gata i centrum.
Längs vägen mellan centrala Santa Catalina och Playa Estero.
Vägen mellan centrala Santa Catalina och Playa Estero.
Surfare på väg ut för att surfa La Punta, Santa Catalina.
Strandlinjen vid La Punta, Santa Catalina.
Surfhotell i Santa Catalina.
La Punta, Santa Catalina.
Så här ser de lokala barerna ut i trakten kring Santa Catalina.
De tre första bilderna här ovanför togs på busstationen i Sona och resten är tagna i Santa Catalina.

(7/2-15) En mycket lugn dag har jag tillbringat på stränderna runt Santa Catalina idag. Jag har letat båt för dagstur ut till isla Coiba för i morgon utan framgång. Alla båtar för morgondagen verkar vara fullbokade. Det finns inte så jättemycket att göra här på dagarna. Vågorna på Estero beach såg inte vidare bra ut idag. Jag hade tänkt köra lite bodyboarding om det varit bra vågor. Hoppas på bättre tur med det i morgon.

(6/2-15) Det blev Santa Catalina som blev mitt val. Anledningarna är många till det valet. Är stället bra blir jag kvar resten av tiden tills jag måste tillbaka till Panama city. Santa Catalina är världsberömt i surfingkretsar. Jämförelser med Sunset beach på Oahu görs frekvent! Trots wifi igår kväll på hotel Hong så lyckades jag ej boka något hotell i Santa Catalina över internet. Eftersom det kräver två bussar och drygt tre timmars resa enkel mellan Santiago och Santa Catalina så tar jag en stor risk eftersom det kanske inte finns något ledigt boende vid ankomst. Jag fåg räkna med att det tar minst fyra timmar totalt eftersom man får vänta minst en timme i Sona på bussbyte! Avståndet mellan Santiago och Santa Catalina är drygt 10 mil. Jag fyllde på med pengar igår kväll i Santiago. 500 dollar tog jag ut. Det finns ingen möjlighet att ta ut pengar i Santa Catalina så det gäller att ha med sig ordentligt med kontanter.
Kvällsuppdatering:
Väl framme i Santa Catalina tog det bara 10 minuter innan jag hittade ett hotell som jag bokade i fem nätter! Hotel Brisa Mar heter hotellet. Efter ett och ett halvt helvetesdygn på resande fot blir det sol och bad fram till onsdag då jag måste tillbaka till Panama city.