Thailand och Filippinerna 2012 (del 2)

Ormoc, Leyte, Filippinerna

(30/8-12) Sista kvällen i Ormoc. Imorgon är det dags att ta färjan över till Cebu City. Det skall bli intressant att åka in mot Cebu City från detta håll. Det känns lite vemodigt att lämna Ormoc, men allting har ett slut. Ormoc är egentligen en ganska sömnig liten stad, men jag gillar folk här. Det är bara ett fåtal västerlänningar här och alla verkar vara bofasta. Backpackers har jag inte sett några, vare sig här eller tidigare under resan! Imorgon blir det storstadsliv igen. Det är ganska precis tre år sedan jag var i Cebu City senast, det skall bli kul att se vad som har hänt i staden sen sist!

(28/8-12) Ormoc är fantastiskt trevligt. Till och med polisen här kommer fram och pratar om allt möjligt. Jag har träffat ett antal västerlänningar som bytt Cebu City mot Ormoc. Allt går i ett lugnare tempo här och säkerheten är påtagligt bättre.

Ikväll blir det återigen en trevlig afton med herrar Mike (ursprungligen från London, har bott här i elva år), David (från Perth i Australien, har bott här i sju år) och Hal (ursprungligen från Los Angeles). Jag dricker väl några öl medan herrarna kör med Tanduay och en eller annan Tanduay Ice. När Mike berättade om hur han lyckats bli far till nio barn med fyra olika filippinskor kunde jag inte hålla mig för gapskratt. Igår kväll hade jag nog den roligaste kvällen på hela resan i sällskap med dessa herrar. I övrigt är det inte många expats här som är ute och partajar. Skål!

(27/8-12) Idag har jag inte gjort mycket. Köpt en båtbiljett till Cebu City, så jag har ett avresedatum vidare härifrån nu. Funderar på att boka ett hotell där också. Vädret är för övrigt fantastiskt bra här hela tiden!

(26/8-12) Jag är fortfarande kvar i Ormoc! Idag gjorde jag en flytt till Ormoc Villa Hotel som kostar dubbelt så mycket. Detta mycket beroende på att jag valt att avsluta större delen av min tid på Filippinerna den här gången här i Ormoc. När valet stod mellan Cebu City och Ormoc blev valet enkelt. Jag kommer att minimera min tid i Cebu City, en stad jag varit i många gånger förut. Jag har en flygbiljett från Cebu City till Clark så jag måste dit i vilket fall som helst. Det blir färja över dit någon annan dag. Frågan handlade mest om fördelningen av tiden mellan dessa två städer.

Nedan bilder från mitt nya boende. Dubbelt så dyrt men säkert tre gånger så fint!
Ormoc Villa Hotel, Ormoc, Leyte.
Nästan ensam på hotellet, vid poolen på Ormoc Villa Hotel. Livet är underbart! Fyra nätter bokade idag på Ormoc Villa Hotel direkt efter att jag blivit visad rummet.

(25/8-12) Idag var jag upp till Lake Danao. Spenderade några timmar däruppe i lugnet. Sjön i sig var väl kanske inte så speciell men omgivningarna med djungelklädda berg var fantastiskt fina. Framförallt var det underbart skönt att få komma ut ur staden lite och andas lite svalare bergsluft. Lake Danao ligger på ca 700 meter över havet vilket ger ett fantastiskt klimat.

Bilder nedan från Lake Danao.
Högkvarteret för Lake Danao, Leyte.
På väg ner tillbaka till Ormoc City från Lake Danao.
Min chaufför fixar motorcykeln. Som vanligt är det något som strular. Denna motorcykel var väldigt gammal. I närheten av Lake Danao.
Det är fantastiskt vackert uppe i bergen i Leyte. Dessutom får man ha dem nästan för sig själv!

(24/8-12) Det är en ordentlig pulssänkning som pågår hos mig just nu. Latar mig något alldeles oerhört. Ormoc är en väldigt enkel stad att leva i, och det verkar vara väldigt säkert här. Som många andra filippinska städer av liknande storlek så är den väl inte speciellt vacker men hyfsat ren och välskött. Dessutom är det en stad som är enkel att promenera i, vilket inte alltid är fallet med städer i Filippinerna.

Jag har spelat volleyboll på torget här i centrala Ormoc idag. Jag var typ chanslös då det var mycket duktiga spelare på båda lagen. Därtill så har jag aldrig varit speciell duktig på volleyboll. Man spelar tre på varje sida och bollen får bara gå en gång per sida. Man får alltså inte spela bollen till varann inom laget utan den skall över direkt. Många skratt blev det, den lilla stund jag var med. Pengar är alltid inblandat, då åskådare slår vad om vilka som skall vinna. Jag gick ifrån volleybollen då jag tyckte att det såg ut att komma ett större oväder. För övrigt så har jag förlängt mitt boende här två nätter till. Det var länge sedan jag stannade fyra nätter på samma ställe, senast var i Davao.

En perfekt dag med en perfekt inledning på den tropiska fredagskvällen här i Ormoc. Middag med livemusik, sizzling squid med garlic rice, en san mig light och solmogna frukter (ananas, bananer, mango och papaya) med restaurangens hemmagjorda grädde. Allt till priset av 350 pesos (ca 55 kr). När jag precis gjort mig klar för en lång fredag natt och är på väg ut från mitt rum ser jag en gigantisk kackerlacka på väg in under min dörr. Får in en fullträff med vänsterfoten, en spark som får den att flyga in i hotellkorridens vägg och landa helt livlös på rygg (även om det finns liv i en sådan här äcklig varelse så är ryggläge perfekt, då den inte kommer någonstans!). När jag tittar en bit längre bort i korridoren står en av hotellets anställda och gapskrattar åt mig, någon annan finns inte i närheten. När han ser att jag upptäckt honom och våra ögon möts skriker han: Good hit sir!

(23/8-12) Det känns som att man kanske skall försöka vara kvar i den här staden ett tag nu. Jag har väl inte så mycket uppfinningsrikedom kvar gällande upplevelser och äventyr i detta land. Det känns som att det bara är att slappa som gäller, vilket kommer att behövas inför den europeiska vintern.

Hörde lite intressanta siffror om den filippinska ekonomin igår. Trots kaoset i övriga världen vad gäller ekonomin, och framförallt då Europa, så växer ekonomin här med 7-8 % per år. Medelåldern ligger på 22 år just nu och befolkningen ligger strax över 100 miljoner. Befolkningsökningen hjälper upp tillväxten till en viss gräns, men i Filippinernas fall handlar det nu om att försöka bromsa den en aning, vilket skulle kunna ge ytterligare en boost till ekonomin. Att landet skall lyckas med det är väl kanske inte så troligt, då katolska kyrkan med flera verkligen bromsar det förloppet. Med 75-76 miljoner år 2000 så är det en ordentlig befolkningsexplosion vi talar om.

(22/8-12) Håll i hatten. Ny stad, nya saker att utforska. Tog en minibuss tillbaka till Ormoc. En timme tog det. Det körs relativt varsamt här på Leyte med minibussarna. Detta gör att man inte behöver sitta och vara livrädd hela tiden. Jag känner mig frisk och fräsch idag igen för första gången på flera dagar. Jag checkade in direkt på Pongos Hotel och rummet kostar mig 900 pesos. Efter att ha sett rummet var det taget direkt. Jag fick dessutom frukost inpå detta pris. Mycket trevlig personal som nästan tvingade mig att äta en gratis frukost. Jag åt frukost för andra gången idag, den första i Isabel.

Ormoc är en stor transporthub för passagerarfärjor och det är bara några hundra meter ner till piren från mitt hotell om jag skulle vilja ta en Superferry till Cebu City, en resa på tre timmar.

Ormoc har ca 200 000 invånare enligt senaste folkräkningen. Ytterligare en hyfsat stor stad till samligen alltså. Staden känns lagom stor. Det finns bra restauranger och allting är väldigt bekvämt.

Lite bilder nedan från Ormoc City.
Gatuscen Ormoc, Leyte.
Lönedag ger köer i bankomaten, Ormoc, Leyte.
Hamnen i centrala Ormoc, Leyte.
Grisförsäljning på marknaden i Ormoc, Leyte.
Försäljning av ananas för 20 peso styck, Ormoc, Leyte.
Så här skall en ananas se ut! Ormoc, Leyte.
Den här regionen av Filippinerna är känd för sina söta ananas. Personligen har jag alltid hållit ananas högt på fruktlistan, så jag njuter till fullo!