Thailand, Malaysia, Brunei, Filippinerna, Sydkorea och Taiwan 2009

Gyeongju, Sydkorea

(4/10-09) Mycket lugn dag. Varit ute och sprungit 5 km. Bra tid på 21 minuter blankt trots mindre förkylning i kroppen. Hittade ett skumt litet monument som vår kära svenska kung var inblandad i alldeles bredvid där jag bor. Har gått förbi det många gånger, men såg inte förrän idag att det var svenskrelaterat. Förbereder mig för återresan till storstan imorgon och resan tillbaka till Filippinerna på tisdag kväll.

(3/10-09) Åkte till Daegu idag. En stad ca en timmes bussresa västerut från Gyeongju. Staden har ca 2.5 miljoner invånare och är Sydkoreas tredje största stad. Framförallt så ville jag se den berömda Herbal Medicine Market, som bland annat har konstiga rötter lika stora som människolår. Här finns även Seomun Market som bland annat har över 4000 affärer! Men ack så jag bedrog mig. Den 3 Oktober är National Foundation Day vilket är födelsedagen för den man som grundade den Koreanska nationen. Jag märkte nästan genast vid ankomst till Daegu att något var lite galet, allt var VÄL lugnt på stan. Allt det som jag ville se var således stängt. Halvt misslyckad dag i det hänseendet, men en lyckad utflyktsdag med god mat (restauranger fanns det gott om som var öppna). Kul att få se en ny stad också!

För övrigt så börjar det bli lite småkyligt med t-shirt på kvällarna här nu, men vädret är fortsatt helklart. Tajmingen att åka till Sydkorea var perfekt. Hoppas på lika bra tajming till Taiwan, håller tummarna för att tyfonen Melor inte passerar Taiwan! Ska i alla fall bli skönt att få komma ner till tropikerna igen snart. Längtar faktiskt lite. Manila är nog inte så hälsosamt att vara i just nu, men jag kommer endast att befinna mig på flygplatsen, alternativt på något hotell väldigt nära. Det man får tänka på är att särskilt myggsjukdomar ökar lavinartat under de förhållanden som råder i Manila just nu. Särskilt dengue fever. Låter kanske lite löjligt att prata om det när folk har dött av översvämningar, men det innebär fortfarande inte att man skall ta risker.

(2/10-09) Oerhört vacker natur och två av Sydkoreas allra finaste tempel då det gäller Shillakulturen. Gyeongju blev Shilladynastins huvudstad år 57 före kristus och förblev huvudstad i nästan 1000 år. Har kollat in dessa två tempel idag, plus att jag vandrat upp till Tohamsan peak på 745 meter över havet. Helklart väder som vanligt. Börjar bli bortskämd med det nu!

Bulguksa temple som byggdes på 700-talet var höjdpunkten idag. Se bilder från Bulguksa nedan. Tog bussen dit från centrala Gyeongju.
Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.Bulguksa temple, Gyeongju.

Från Bulguksa promenerade jag sedan upp längs berget Tohamsan till Seokguram Grotto. Tyckte väl inte det var så speciellt men naturen runt omkring är fantastiskt fin. Bilder nedan från Seokguram Grotto. Första bilden är tagen på väg upp till Seokguram Grotto.
Gångväg till Seokguram Grotto.Den i Korea så berömda Seokguram Grotto. Innehåller en stor Buddha som tittar ut över Sea Of Japan, eller Sea Of Korea om du frågar en Korean!Mineralvattenkälla, Seokguram Grotto.

Efter Seokguram Grotto var det dags att bestiga Tohamsan peak på 745 meter. Se bilder nedan. Den första bilden visar leden upp mot toppen.
På väg upp till Tohamsan peak.Ännu ett berg besegrat! Tohamsan peak på 745 meter den här gången. Jag har nu lärt mig att aldrig underskatta något enda berg oavsett höjd! Det är oftast tufft och brant!Vy från Tohamsan peak.
Jag lyckades få in en bild på mig själv också! Vad gör man när man är helt ensam på toppen? Tar en bild på sig själv!

Trots en underbar dag, så har jag gått och oroat mig över Filippinerna hela dagen idag. Igår kväll så fick jag in CNN på mitt hotellrum och det är ju ett tag sedan jag tittade på en engelsktalande TV kanal, så det blev lite slötittande. Plötsligt kommer det upp om den tropiska stormen Ketsana som ställde till så mycket elände för några dagar sedan på Filippinerna. Trodde jag, de pratade inte om Ketsana. Plötsligt så inser jag att en tyfon är på väg in mot Luzon, vid namn Parma. Nu är det verkligen en riktig tyfon kategori 4 som är på väg att göra ”landfall” någonstans på Luzon. Filippinerna behöver verkligen inte detta just nu. I skrivande stund vet man inte riktigt exakt var ”landfall” kommer att ske, men det ser inte bra ut för Luzon. Det spelar nästan ingen roll var i Luzon den hamnar eftersom mer eller mindre hela ön har haft regn en massa veckor i sträck och markerna är mättade av vatten. Själv åker jag till Manila på tisdag, vilket inte känns något vidare just nu. Jag kommer bara att vara ca 11 timmar i Manila innan jag åker vidare till Taipei, en plats som Parma också kan komma att korsa. Efter att ha avtagit i styrka över land på Luzon, så får den ny fart ut över havet mot antingen Vietnam, Taiwan eller Kina. Eller så dör den ut efter Filippinerna. Den som lever får se. Jag blir tvungen att följa dess rörelse noga, så jag inte försätter mig själv i problem. Ett bra ställe att kolla tyfoner över Filippinerna är www.typhoon2000.ph. Låt oss hoppas på det bästa.

Det mesta på CNN kretsade igår kväll kring Kinas firande av 60 år med kommunistpartiet. Kan nog verka stötande på många att fira 60 år av diktatur så pass grandiost, det påminde verkligen om invigningen av OS! CNN:s reportrar häpnade över hur man kunde arrangera detta så korta efter OS.

Annat skoj att berätta om idag är att på hotell i Sydkorea så ingår två flaskor hårspray, en hårtork och hårborste! Detta är något jag aldrig sett förut i något annat land!

(1/10-09) Hade rekat igår kväll att det skulle gå en buss från Sokcho till Gyeongju klockan 07.50 idag. Gick upp vid 6-tiden och tog en lokalbuss vid 07.30-tiden till Intercity Bus Station. När jag kommer fram till biljett luckan (man behöver inte köpa biljett i förväg) och visar en lapp som det står ”Gyeongju 07.50” på i romansk skrift, så skakar tjejen bakom disken på huvudet. Hon hämtar en annan tjej som kan lite lite engelska och det visar sig att bussen inte går förrän 09.00. Jag ber om att få en biljett till den avgången. I den stunden så fick jag plötsligt en timme och en kvart till avgången. Detta gör inte så mycket då jag inte ätit frukost ännu och passar således på att skaffa mig lite frukt, vatten och bröd. Klockan går och när den är 08.40 så får jag för mig att jämföra destinationen som är skriven på Koreanska med tecknen på Gyeongju i min guide bok. Det var tur att jag gjorde det. Jag upptäcker nämligen att tecknen i boken inte stämmer med motsvarande tecken på biljetten. Tjejerna i biljett luckan hade läst fel och tolkat de romanska tecknen som Gwangju och inte Gyeongju. Gwangju ligger i sydvästra delen av Sydkorea medan Gyeongju ligger i den sydöstra delen! Jag rusar tillbaka in till biljettluckan och försöker förklara misstaget och alla ser ut som frågetecken. Efter lite pekande på min karta i guide boken så får jag en refund på den felaktiga biljetten till Gwangju. Det var ju bra, men bussen till Gyeongju gick 07.50 och det var den sista för idag! Precis som jag redan påpekat och visste. Plötsligt kommer en man in och pratar något bättre engelska. Verkar vara någon typ av chef på busstationen. Han förstår mig när jag säger att det borde gå att ta en buss till någon större stad i närheten av Gyeongju och sedan byta till Gyeongju den sista biten. Det visade sig att det skulle gå en buss 09.35 till Pohang vilket är en större stad en dryg timme ifrån Gyeongju. Köpte biljetten till Pohang och allt gick bra. Chefen ledde mig in i bussen personligen och alla verkade uppenbart generade över misstaget, men samtidigt så ville de nog bara få iväg västerlänningen! 09.35 på pricken gick bussen och efter byte i Pohang var jag framme i Gyeongju klockan 17.30. Fick lite problem igen med att hitta det hotell jag bestämt mig för att titta på först. Det visade sig att kartan i boken inte stämde, vilket är fallet var och varannan gång. Ibland måste man försöka tolka in egna idéer för att kartan skall fungera. Till slut hittade jag hotellet. Ett av problemen med kartan i boken var att en fyrvägskorsning ritats ut som en rondell. Jag tvivlar på att korsningen byggts om från rondell till vanlig fyrvägskorsning det senaste året! Det brukar verkligen byggas åt andra hållet, om man säger så. Allt ordnade sig till slut. En mycket hungrig Stefan rusade iväg ut mot centrum efter incheckning på hotellet i jakt på föda. Den här staden har ca 280 000 invånare vilket bland annat märktes i form av en McDonalds, vilket alltid är kanon i nödsituationer!

Jag har redan nu bestämt mig för att detta blir sista destinationen innan Seoul, baserat på Gyeongjus mångfald då det gäller sevärdheter. Bokade och betalade fyra nätter direkt vid incheckning efter att ha fått 10 000 Won rabatt per natt. 40 000 Won i rabatt är nästan 300 svenska, vilket är en betydande summa för en fattiglapp som mig.

För övrigt så kan jag konstatera när jag scrollar igenom bloggen att jag har lagt in ovanligt mycket bilder på mig själv på sistone. Idag slipper ni bilder på mig i alla fall, skönt eller hur? Dessutom så är jag fruktansvärt dålig på att korrekturläsa det jag skriver, vilket obönhörligen resulterar i stavfel. Oftast har man dåligt med tid, och är rätt så trött när man skrivit klart för dagen.