Thailand, Malaysia, Brunei, Filippinerna, Sydkorea och Taiwan 2009

Bangkok, Thailand (del 3)

(15/12-09) Hemma i Nyköping klockan 12.00. Hade enormt flyt med resan hem till Sverige då jag var nära att missa anslutningsflyget till Stockholm från Zurich och sedan även tåget från Stockholm till Nyköping! Jag kom ner 10.15 till perrongen och tågets avgångstid var 10.09. På grund av snöovädret så var tåget försenat med ca tio minuter, vilket räddade mig! Jag var mycket utmattad när jag dumpade väskorna i hallen i min lägenhet, men mycket nöjd över att ha en fantastisk resa bakom mig!
Vid inflygningen till Arlanda så såg jag att det var ordentligt med snö i Stockholmstrakten. Det verkade som att vintern börjat på riktigt i Sverige precis lagom till min hemkomst.
Bilden togs klockan 06.00 den 8 juli 2009.
Så här såg det ut i Nyköping när jag åkte.

Bilden togs klockan 11.45 den 15 december 2009.
Så här såg det ut i Nyköping när jag kom hem! Man kanske skulle åkt nu och kommit hem då klimatet är som på den övre bilden istället.

(14/12-09) Sorgens dag? Nej, kanske inte, men nog känns det lite tråkigt att behöva åka hem nu. Det är årets mörkaste dagar just nu i Sverige, men om det kommer lite snö kanske det kan lysa upp lite. Som vanligt känns i och för sig snö som något helt onödigt ändå. Bara timmar kvar nu till avgång. Det är mycket blandade känslor man står inför i nuläget. Men nu har jag fått reka det jag skulle i Sydostasien och det känns som att allt har gått fruktansvärt bra och varit oerhört lyckat. Jag har i stort sett inte haft problem med något, om vi undantar lite strul med VISA kortet i Malaysia, vilket nästan är försumbart i och med att jag lyckades få ut cash ändå.Det enda som känns som en liten törn i kanten är att jag aldrig åkte till Timor-Leste. Men samtidigt måste man ju spara något till nästkommande resor! Jag kanske också skall nämna att de affärskontakter jag hade, inte kom till nytta alls den här gången på grund av diverse anledningar. Men det är bara att ta nya tag. Jag har kontakterna kvar i alla fall.

Denna resa kan vara början till en ny fas i livet. Allt blir bara bättre och bättre!

Kvällsuppdatering: Klockan är 18.00 här i Bangkok. Klockan 19.40 skall jag åka flygbuss till Suvarnabhumi airport. Jag har nästan helt slut på lokal valuta så jag hoppas det är som jag läst att den explicita flygskatten upphörde från Bangkok i början av 2007. Har bara flugit ut från Suvarnabhumi en gång förut och det var för några månader sedan då jag flög från Bangkok till Kuala Lumpur. Då var flygskatten inkluderad i flygbiljetten. Det är snart dags att utnyttja den andra halvan av biljetten nu – returen. Biljetten kostade bara 6000 kr, vilket jag tycker är ett riktigt kap, med Swiss Airlines. Jag ser att det är -1 grad i Stockholm just nu och bilder från Nyköping på nätet ser ruskigt vintriga ut. Träden ser ut att vara döda!

Precis idag har jag varit 160 dagar i Asien, men nu är det alltså över för den här gången! Nu är det bäst ni håller i er därhemma för nu kommer jag tillbaka igen.

(13/12-09) Söndershoppad. Både psykiskt och fysiskt. Men nöjd! Bangkok är imponerande då det gäller shopping av framför allt kläder. Jag var iväg närmare 9 timmar på dagens shopping. Det är rätt så tufft med värmen och de enorma massorna av folk, särskilt på Chatuchak- och Pratunammarknaderna. Började på Chatuchak för att sedan fortsätta till Pratunam för att till sist avsluta på MBK. Det blev väl ca 15 t-shirts av bra kvalité plus två par träningsoverall byxor. Jeans hade jag tillräckligt av så det blev inga idag. Det jag är riktigt nöjd med idag är den Peak Performance jacka jag köpte på MBK. Riktigt bra pris fick jag, mer än så vill jag inte säga. Nu är jag nästan redo för det kalla Sverige, det enda som saknas nu är ett par skor. I övrigt så är väskorna fullproppade nu. Nu återstår som sagt bara skorna, jag hoppas jag har råd med dem, börjar få dåligt med baht nu.

En sak som jag är osäker på är ifall jag behöver betala flygplatsskatt imorgon på flygplatsen eller inte. Svårt att utläsa av flygbiljetten. Nu gäller det att försöka njuta av det sista dygnet i värmen, för imorgon är det ju sorgens dag.I natt lyckades jag sova bättre på mitt hotell rum. I förrgår var det fyra barn som bodde i rummet bredvid och de förde ett enormt oväsen. Det hela slutade med att jag fick säga till dem. Föräldrarna bodde i något annat rum och verkade inte ha någon som helst koll på ungarna. Detta hotell är extremt strikt då det gäller besökare på rummen, och således så kan folk inte ta upp prostituerade på rummen vilket gör att det blir mindre spring. Många hotell skriver in det sina ”hotel rules” i Asien, men i själva verket så är det väldigt få som följer det. Detta hotell följer det strikt, vilket gör att det blivit väldigt populärt bland barn familjer. Följden blev dock inte att det blev tystare för min del, men nu är det lugnt eftersom de störande ungarna nu är utcheckade!

För övrigt så kan jag inte få nog av världens godaste maträtt, Tom Yum Goong (räkor) alternativt Tom Yum Talay (blandad seafood). Äter det minst ett par gånger om dagen. Fullständigt fantastiskt smakrikt. När du beställer maträtten, glöm inte att säga att du skall ha ”spicy”!

(12/12-09) Det har varit en jobbig idag i Bangkok idag. Inte mått något vidare. Till att börja med så blev det väl en och annan extra öl igår kväll, för att fira att resan snart är över och gått väldigt bra. Det blev ändå inte så sent igår kväll, var tillbaka på rummet vid midnatt. Satt vid en restaurang på Khao San road och åt och drack och snackade med folk. Ölen var nog inte förklaringen till att jag fick gå upp vid tretiden och kräkas. Verkar inte ha varit maten heller, fast man vet ju aldrig. När jag vaknade i morse hade jag ont i både mage och huvud (vilket låter som klassiska bakis symptom!), vilket gjorde att jag fick ändra dagens planerade shoppingrunda. Vilade således hela förmiddagen för att sedan åka till Chatuchak på eftermiddagen, då jag börjat känna mig bättre. Det blev ett par jeans till, plus några t-shirts. Chatuchak är grymt stort och man kan hitta det mesta där. Trots det så har jag inte ännu hittat det viktigaste, vilket är ett riktigt måste inför hemresan, skor. Äger endast ett par sandaler som det är nu. Det näst viktigaste, en vinterjacka, tänker jag köpa på MBK. Imorgon då jag säkerligen mår bättre, ska jag dra iväg tidigt till Chatuchak, vilket behövs om man skall kolla igenom allt som erbjuds där (112 000 kvadratmeter och ca 15 000 affärer!).

(11/12-09) Ganska enkel resa från Pattaya till Bangkok även om jag körde den hårda vägen via buss (113 baht), skytrain Ekkamai-Siam (30 baht), båt till Banglamphu (8 baht) och sedan en lång promenad till Soi Rambuttri(bakom Khao San). Bra mycket enklare att gå i Bangkok den här årstiden relativt de flesta andra årstider, då det är lite svalare nu. Gick rätt långt så det blev att jag svettades lite ändå. Bor på New Siam Guesthouse II för 840 baht. Rent och snyggt rum med ac. Det finns även pool här, även om den inte är vidare bra. Huvudsaken är att man kan sola lite om man skulle vilja.

Har precis bokat en tågbiljett från Arlanda direkt till Nyköping. Tiden för tågets avgång ligger precis en timme efter landningen på Arlanda enligt flygbiljett. Hoppas det inte är några förseningar! Tullen brukar vara en simpel sak på Arlanda vanligtvis, hoppas på det även denna gång! Skönt att ha tåg direkt från Arlanda hem till dörren!

Har laddat upp med baht nu, ska försöka göra en ordentlig klädshopping sista dagarna här i Bangkok. Garderoben är inte direkt välfylld just nu! Ska nog försöka ta mig till Chatuchak som är en helgmarknad som har öppet lördag-söndag från 09.00 till 18.00. Passar ypperligt för mig som är här över helgen!

Kvällsuppdatering: Bangkok är så mycket bättre än Pattaya. Bredden är så mycket större på allt utbud här. Sedan blir ju närvaron av utlänningar mindre påtaglig i en en jättestad också. Har shoppat fyra par jeans på MBK i alla fall. 110 kr styck. Sist det begav sig gick dem på 80 kr styck. Men det är väl ett par år sedan, plus att jag säkert kunde ha prutat ännu mer. Jag har gått igenom hela Khao San Road några gånger idag, den sista gången efter shopping turen till MBK. Det var svårt att ta sig fram längs gatan, så mycket folk var det! Lite skillnad mot september 1991 som var min första vistelse här. Det verkar fortfarande vara lite firande kvar sedan kungens födelsedag den 5 december, plus att det är något politiskt rally på gång. Hoppas det inte blir något våldsamt.