Filippinerna 2008

Sabang, Palawan

(25/1-08) Jag och den 60-årige engelsmannen David gick på morgonen den stig som leder till Underground River. Det är en sträcka på ca 5 km enkel och man får verkligen anstränga sig eftersom det är brant upp och ned hela tiden. Det finns två stigar, Jungle trail och Monkey trail. Vi beslöt oss för att ta Jungle trail dit och Monkey trail hem. När det är regnsäsong är dessa inte ens möjliga att vandra på, eftersom det då blir för halt och geggigt. Jag tog bara med mig en liter vatten och redan efter halva vägen började jag redan få slut på vatten. Då frågade jag David hur mycket vatten han hade, då svarar karln att han inte tagit en droppe med sig! Han skulle säkert kunna hitta vatten i någon bäck eller så, tyckte han. Personligen så tog jag orutinerat nog bara en liter, men att inte ta något alls är rent livsfarligt. Vi kom fram välbehållna till Underground River och tog oss direkt till grottmynningen där vi genast fick plats på en båt. Det är åtta båtar som tar turister in och ut i grottsystemet. Varje båt tar ca 6 personer.När vi var där var det ca hundra lokala turister så det var rätt packat med folk! Båtarna tar en ca 1.5 km in i grottan. Jag tror grottan är farbar med båt ända in till ca 10 km! Den är gigantisk stor vill jag lova. Även om det inte var lätt att se så mycket eftersom det är beckmörkt så är det en speciell känsla att åka in i grottan. Självklart så har man en stor lampa som personen som sitter i fronten håller. Det vart till slut en heldag, inkluderat trekkingen dit och tillbaka till Sabang. Jag lämnade David efter mig på tillbaka vägen när jag tog Monkey trail, eftersom jag ville springa tillbaka. Jag rekommenderade honom att ta båten tillbaka eftersom han fortfarande inte druckit vatten på hela dagen. På eftermiddagen när jag sitter och äter middag kommer David vandrandes längs Sabang beach. Han hade klarat det! En riktig krutgubbe, om än lite väl vågad.
Stefan, Jungle Trail, Sabang, Palawan.
Utmattad efter närmare 5 km vandring i tuff terräng i djungeln.

Stefan och David på väg in i Underground River, Sabang, Palawan.
Målet för vandringen. Världens längsta navigerbara underjordiska flod.

Underground River, Sabang, Palawan.
Inuti grottan.

(24/1-08) Hela detta inlägg skrevs den 26 januari då jag inte haft tillgång till internet på flera dagar. Här i Port Barton är internetuppkopplingen mycket långsam! Landade vid lunchtid i Puerto Princesa den 24 januari på Palawan efter mycket strul innan jag lyckats ta mig från Cagayan De Oro till Cebu City! Mitt flyg från Cagayan De Oro till Cebu City blev först försenat ca 2 timmar. Avgångstiden var 14.20 och runt 17-tiden så kom beskedet. Planet var inte flygdugligt! Det var ett nästan nytt flygplan och vi passagerare fick aldrig reda på vad som var det egentliga felet. Något som närmast kan liknas vid kaos utbröt på flygplatsen eftersom vissa resenärer hade flyg till Europa eller Amerika från Cebu. Cebu City innehar precis som Manila en internationell flygplats. Det de flesta var mest irriterad över var att informationen var så fruktansvärt dålig. Till och med efter man annonserat att planet var inställt så sade personalen att det kanske skulle bli avgång ändå. Det man vill ha i ett sånt läge är information som är stabil så man kan ta vidare beslut baserat på det. För min egen del så kändes det jobbigt ett tag, tills jag fick en möjlighet att flyga till Manila och därifrån direkt till Cebu City. Till skillnad från Cagayan De Oro så har ju Manila 30-40 flyg per dygn till Cebu City. Cagayan De Oro har ett per dygn! Kom till slut fram till Cebu City vid 20-tiden, mycket trött och hungrig (det finns sällan några restauranger på flygplatserna!). Flyget till Puerto Princesa avgick som tur var i tid.
Puerto Princesa, Palawan.
Första intrycket av Palawan. Flygplatsen i Puerto Princesa.

Efter landningen i Puerto Princesa beslöt jag mig för att direkt försöka ta mig till Sabang. Lyckades övertala en engelsk man på 60 att hänga på. Sedan stötte vi på ett holländskt par på jeepney-stationen.

Sedan följde en mycket äventyrlig jeepney-färd genom ett landskap jag aldrig sett maken till. Djungelklädda berg med havsvikar med turkost kristallklart vatten. Efter fyra timmar var vi äntligen framme i Sabang. Basen för att att besöka världens längsta underjordiska flod. Kom precis fram innan mörkrets inbrott.
Stefan på taket på jeepneyn, Puerto Princesa till Sabang, Palawan.
Hittade snabbt en jeepney som kunde ta mig från Puerto Princesa till Sabang. Bra utsikt ifrån takposition!

Stranden i Sabang håller hög klass och det var stora vågor, ända upp till 3 meter. Jag var givetvis ute direkt och kroppssurfade.

I stort sett direkt efter middagen var det bara att gå och lägga sig. Mycket trött efter två tuffa resdagar i rad.
Mitt boende på Sabang Beach, Palawan.
350 peso per natt för en bungalow direkt på stranden.