Filippinerna 2007

Manila (del 1)

(28/6-07) Torsdag morgon: Jag har bestämt mig nu. Jag kommer att stanna även idag i Manila. Det är nämligen så att jag har skaffat mig kontakter som kan ta mig runt hela staden idag och framför allt ta mig till Payatas, soptippen som ligger i närheten av Quezon city. Det är inte det berömda Smokey Mountains som jag ska besöka, det finns inte längre kvar. Payatas är den nya motsvarigheten. Nu börjar det likna någonting. Detta är stort. Måste ta tillvara detta tillfälle. Egentligen skulle jag lämnat staden idag. Inte många utlänningar får möjlighet till detta. Först kommer jag att åka till Taguig city där jag skall titta runt. Det är ett stort slumområde i närheten av flygplatsen i södra Manila. Jag har blivit varnad för den kraftiga lukten på soptippen som tydligen kan knäcka vem som helst. Självfallet är man väl lite skraj så här innan. Jag återkommer ikväll med mera information.

Torsdag kväll: Det var en total flopp att åka till Payatas. Det tog 2 timmar enkel från min del av staden att ta sig dit. Väl där så fick jag inte ens komma in på soptippen! Man måste tydligen ha tillstånd för att överhuvudtaget få komma in på området. Tydligen så införde man tillstånd för allmänheten efter senaste tyfonen som skapade skred med många döda som följd. Hur som helst så fick jag se andra delar av Manila nu som jag aldrig sett tidigare. Manila är gigantiskt stort. riktigt svårt att ta sig runt. Taxi är överlägset det bästa sättet, fast det enda som inte berörs av trafikstockningar är MRT- och LRT-linjerna. Tåglinjer som täcker en cirkel runt staden. Sägs vara mycket kriminalitet på tågen plus att det är mycket trångt med folk där om man hamnar i rusningstrafik. Imorgon ska jag försöka ta mig ur staden, frågan är bara hur! Det är svårjobbat med denna infrastruktur som sagt!
Utsikt över en del av jättestaden från mitt hotellrum, Makati, Manila.
Manila skyline.

(27/6-07) Efter en skön natts sömn så gick jag upp kring 9 tiden och käkade frukost. Igår på eftermiddagen gick jag bort till Ayala center som är gigantiskt stort. Var väldigt trött igår kväll. Käkade en god middag på kinarestaurang med låga bord och kuddar att sitta på. Sedan så tog jag en promenad längs gatorna runt mitt hotell. Det verkar som att det är någon slags red light district på en gata som heter Padre Burgos. Snackade med Janne nere på Mindanao i telefon igår. Han verkade må bra. Han tyckte att jag skulle vara försiktig med att gå längs Padre Burgos på kvällen. Ändå skall man komma ihåg att Makati med omgivande Bel Air, Beverly Hills och Rockwell är några av de finaste och rikaste områdena i den här staden. Man ser när man går förbi de rikare områdena att de har egna vaktstyrkor runt sina hus!

Manila är kaotiskt men ändå väldigt fascinerande. Det är väldigt svårt att ens våga ta en taxi då man hör om folk som råkar väldigt illa ut, till och med filippinare. Rånmord är rätt vanligt förekommande. Vädret har hittills varit väldigt ok. Idag på morgonen är det strålande sol. Idag blir det att kolla lite på en Ipod så jag gissar att jag lär ta mig ner till Ayala snart igen. I övrigt så har jag inte bestämt mig om jag skall åka härifrån imorgon eller dagen därpå. Skulle gissa att det blir fredag morgon. Har lite planer för vilka stopp jag skall göra längs södra Luzon (Bicol-regionen). Jag får nog börja med en 7-8 timmars bussresa till staden Daet eller så, jag har långa distanser att täcka. Jag kommer förmodligen att hoppa över sevärdheter som ligger nära Manila, såsom Lake Taal. Det känns som att det finns annat som är mycket bättre längre ut på Bicol-regionen. Fick tips av läkarna på flyget att Camarines Del Sur provinsen skall vara väldigt vacker. Nu ska jag ut och fota lite i Manila. Alltid kul. I övrigt så känns halsen mycket bättre nu, vilket är kul. Man har inte tid med sånt när man är på semester! Äventyret fortsätter! En riktigt spännande tid har jag framför mig nu!

(26/6-07) Kom ut från NAIA (Ninoy Aquino International Airport) vid 10-tiden på förmiddagen lokal tid. Nonstop flyg från Amsterdam direkt till Manila på ca elva och en halv timme! KLM funkade bra. Är nöjd med det mesta. Fick jätteont i halsen efter ungefär halva flygresan. Det sitter i ännu klockan halv två på eftermiddagen. Det verkar vara något skit jag blev smittad av uppe i Örnsköldsvik. Hoppas på snabb bättring! Sitter i Makati på internet café nu. Efter visst velande fram och tillbaka så valde jag att bo i Makati. Förra gången jag var här bodde jag i Ermita och Makati är helt nytt för mig. Jag känner mig rejält vilsen. Hade lite problem att hitta rum och det är dyrt här med Asiatiska mått mätt. Runt 300 kronor natten betalar jag för ett sisådär rum på 23:e våningen. Nu ska jag försöka fixa ett SIM-kort. Frågan är bara var? Är rätt så rejält knäckt och förvirrad just nu. Fick i mig en pizza till lunch i alla fall. Ska väl ta och gå ner mot Ayala center nu. Det lär vara gigantiskt stort, där borde jag kunna hitta det mesta.