Nepal och Indien 2017

Delhi, Indien

(6/10-17) Uppe vid 06-tiden för att göra mig i ordning och äta frukost då den öppnar klockan 07.00. Sedan tog jag en tuk-tuk från hotellet till metrostation New Delhi. Tuk-tuk-chauffören fick 60 INR för den korta sträckan på en knapp kilometer och han såg mycket nöjd ut. Därifrån tog jag Airport Express Line till Indira Gandhi International som bara ligger fyra stationer bort. Ett fräscht och modernt tåg. Mycket praktiskt sätt att ta sig till flygplatsen och priset var 60 INR. Som vanligt så tog det en enorm tid på de olika stationerna på flygplatsen, särskilt immigrationen. Denna gång visste jag om det så jag var ute i väldigt god tid.

Jag kom hem till Sverige tidig kväll efter att ha missat anslutningen till Stockholm i Helsingfors. Det gjorde inte så mycket då jag blev ombokad till ett flyg som gick en timme senare. På Arlanda hade jag problem att få tag i flygbuss till cityterminalen. Någon form av trafikproblem rörde det sig om. Jag var till slut hemma i Nyköping vid 21-tiden. Denna resa kommer jag att ha med mig i tankarna för evigt! Himalaya kan nog förändra ens liv för alltid!

(5/10-17) Jag började dagen med att ta en promenad över den långa bron som går över järnvägen vid New Delhi Railway station. Utan att jag ens tänkte på det så tog jag vänster på andra sidan bron. Efter en stunds ytterligare promenad insåg jag att jag var på G.B Road, Delhis ökända bordellgata. Alla de ofattbart hemska historier jag har hört om barn som våldtas åtskilliga gånger per dag snurrar i mitt huvud och får mig att må illa. Jag går i princip hela gatan innan jag fortsätter in i Old Delhi. Gatan ser i princip ut som vilken gata som helst dagtid. Kan tänka mig att det är väldigt annorlunda här efter mörkrets inbrott.

Jag hade inget speciellt planerat idag. Det blev lunch på Indian Grill Company och middag på Chili’s, båda på Connaught Place. På kvällen förberedde jag mig för den långa hemresan som kommer att starta tidigt imorgon bitti.

(4/10-17) Jag hade satt ribban högt idag igen. Jag siktade på att avverka fem platser men det slutade med fyra vilket var fullt tillräckligt i den värme som har varit idag. 35-37 grader i skuggan och riktigt dålig luft dessutom.

Ovan tuk-tuks utanför New Delhi Railway station.

Först gick jag till Lodhis trädgårdar. Parken är verkligen en oas i Delhi och den är väldigt populär bland lokalbefolkningen som ofta njuter av picknick eller motionerar här. Området skapades på 1400- och 1500-talet under Sayyid- och Lodhi-dynastierna. För mig blev parken en bra start på dagen.

Alla bilder ovan från Lodhis trädgårdar.

Efter Lodhis trädgårdar tog jag mig till fots till Gamla fortet (Purana Qila) och dess byggnader. På vägen passerade jag Khan Market som jag inte tyckte var något speciellt. Gamla fortet är en av Delhis äldsta fort och en av de viktigaste ruinerna i huvudstaden. Jag tyckte inte det fanns så överdrivet mycket att se, men det var helt klart värt ett besök.

Alla bilder ovan utom den första från Gamla fortet (Purana Qila) i Delhi.

Metron tog mig via metrostation Kalkaji Mandir till Lotustemplet, den märkliga byggnaden som är byggd av vit marmor i form av en lotusblomma. Byggnaden uppfördes mellan 1980 och 1986. Snittet på antalet besökare till templet per dag är 12000 människor! Det som förvånade mig lite var att det var helt gratis entré även för turister. Man fick köa för att komma in i templet och väl inne så fick man sätta sig ner i bönesalen som påminner väldigt mycket om innandömet på en kyrka. Bahá’í är den religion som Lotustemplet representerar. Denna religion var en helt ny bekantskap för mig. Bahá’í är förutom en religion också en samhällslära innehållande en plan som många kanske skulle kalla utopi. Religionen grundades så sent som 1863. Alla Bahá’í-tempel har nio ingångar vilket är en symbol för att människor av alla religioner är välkomna att be sina böner eller läsa ur sina respektive heliga texter.

Alla bilder ovan från Lotustemplet i Delhi.

Efter besöket på Lotustemplet tog jag mig till Chandni Chowk Delhi Metro Station för att ta en rejäl titt på Old Delhi. En mycket fascinerande stadsdel med trånga gränder som är fullständigt packad med människor och aktiviteter. Har man klaustrofobi så är det nog bäst att undvika denna del av Delhi. Det var svårt att ens fotografera på vissa ställen. Än var man vänder linsen så träffar man människor rakt i ansiktet, vilket kanske inte alltid är så uppskattat. Jag upplevde dock aldrig att någon verkade ta illa upp över mitt fotograferande, snarare tvärtom. Efter att ha gått omkring i ett par timmar i Old Delhi var jag helt slut. Jag tog metron till Connaught Place och gick in på Lord of the Drinks och tog ett par öl där. Det kändes väldigt välförtjänt. Efter ölen åkte jag hem och vilade en stund för att sedan ta mig tillbaka till Connaught Place igen och The Beer Café för middag och ytterligare några öl. Jag kände mig mycket nöjd och belåten med dagen när jag satt där och sippade på min öl.

Bilderna ovan är alla tagna i Old Delhi.

(3/10-17) Under min första heldag i Indien betade jag av en hel drös med sevärdheter. Som vanligt får man jobba på rätt bra om man klämmer in lite för mycket av det goda. Jag avverkade i tur och ordning Röda fortet, Jama Masjid (fredagsmoskén), India Gate, Humajuns grav och Connaught Place med omgivningar. När jag var färdig med den sista sevärdheten var klockan kring 18-tiden. Då hoppade jag dessutom över Akshardham-templet som jag tog mig till efter mitt besök på Röda fortet. När krånglet med att ta sig in till tempelområdet blev för stort så ställde jag besöket. förutom allt krångel så fick man till råga på allt inte ta med sig kamera eller mobil in, något som kanske var det som fällde avgörandet för mitt beslut att hoppa till nästa sevärdhet på min lista istället. Det var verkligen synd då jag hade läst en hel del om Akshardham-templet som skall vara ett riktigt mästerverk. Utöver det så var fullständigt lyckad i övrigt. För att ta mig runt använde jag mig för det mesta av metron som är av hög klass i Delhi. Jag köpte ett tredagarspass i morse för 500 INR (ca 65 kr enligt aktuell kurs). Jag har också åkt tuk-tuk idag vilket är mycket praktiskt om metron inte räcker till för att komma ända fram.
Bäst idag var Humajuns grav som är ett världsarv. Den påstås ha influerat utformningen av självaste Taj Mahal. En fantastisk plats med fantastisk arkitektur. Jama Masjid var också oerhört imponerande. Moskén byggdes år 1656 och är en av de största och mest kända moskéerna i Indien. En annan höjdpunkt var folklivet runt India Gate. Mycket trevlig stämning med försäljning av massor av olika sorts snacks och många indiska turister.

Om jag ska säga något om staden så här redan efter första dagen så är det att jag nästan är lite chockad över de enorma massorna av folk, luftföroreningarna och den brutala trafiken. Jag är relativt van vid asiatiska megastäder och brukar anpassa mig redan efter några timmar, men med Delhi känns det annorlunda. Staden är nog det mest extrema jag sett hittills.

Värmen är också ganska brutal, men eftersom luftfuktigheten inte är så hög så är den hanterbar.

Bilder ovan från en späckad sightseeingdag i Delhi.

(2/10-17) Det var helt underbart att ha en kille med taxi som väntade på mig på Indira Gandhi International Airport vid ankomsten till Indien idag. Det visade sig vara runt 20 kilometer till hotellet från flygplatsen och taxin ingick i hotellbokningen. Planet från Katmandu lyfte ganska precis 15.30 på utsatt tid. Det kändes väldigt vemodigt att lämna Nepal. Jag minns inte senast jag tyckte det var så här tungt att lämna ett land. Men Nepal finns kvar och jag kan nog nästan garantera att detta inte var min sista resa till detta vackra land. Himalaya är nog en stor anledning till att jag känner så här. Känslan att gå ur planet i Lukla och vandra mot bergen och friheten var obeskrivlig. Det måste upplevas. Det går inte att förklara det med ord.

Jag var framme vid hotell Prime Balaji Deluxe, som ligger ett stenkast från New Delhis tågstation i stadsdelen Paharganj, vid 19-tiden. Lokal tid i New Delhi ligger 15 minuter efter lokal tid i Nepal! Temperaturen på flygplatsen vid ankomst låg på 35 grader i skuggan, så man kan säga att värmen känns ordentligt här. Som alltid så tar det en stor del av dagen att resa även om det bara handlar om en kort flygresa. Immigrationen var precis lika hemsk som förra gången. Det tar otroligt lång tid att ta sig in i landet. Under proceduren när man ska lämna fingeravtryck får man kämpa för inte tappa humöret totalt. Som vanligt så är det bäst att inte visa några känslor.

Jag känner mig nöjd med mitt val av hotell. Rummet är rent, fräscht och nytt. Jag betalar ungefär 2000 INR (indiska rupier) per natt för rummet vilket motsvarar ungefär 250 svenska kronor. Då igår ingår förutom taxin från flygplatsen även frukost.

Efter att ha checkat in och tagit en snabbdusch hittade jag snabbt en ATM som fungerade efter tips från hotellpersonalen som säkerligen fått frågan 1000-tals gånger innan. Sedan blev det middag restaurangen till Ajanta Hotel som ligger ungefär 200 meter från mitt hotell. När jag kommer in restaurangen, som jag valde ut av en slump, får jag en mindre chock. Dom tre chilenare jag träffade på en restaurang i Katmandu för ett par dagar sedan var där! Dessa personer kom jag väldigt nära trots att vi hade stora språkproblem förra gången vi träffades. Vi beställde in mat tillsammans och dom berättade att dom skulle flyga till Moskva imorgon. Dom fortsatte att berätta om sitt hemland och tyckte att jag skulle komma och hälsa på i hemstaden Santiago de Chile. Det gör jag mer än gärna när jag får chansen! Chile verkar överlag vara ett fantastiskt land. Efter middagen tog vi farväl på samma sätt som för ett par dagar sedan, och enades om att det verkligen var smått otroligt att vi stötte på varann igen.

Så här innan läggdags förbereder jag för en enorm sightseeingrunda imorgon. Har en bra plan nu som jag hoppas funkar åtminstone hyfsat. Logistiken är det som är lite osäkert i nuläget då jag aldrig satt min fot i denna jättestad förr. Jag har fått tips om att metron här är ett bra färdmedel för att ta sig till många av de viktigaste sevärdheterna. Det är otroligt kul att vara tillbaka i Indien igen. Jag var här senast i början av år 1996!